Radiology

קולונסקופיה מדוייקת יותר מ-ACBE ו-CTC בזיהוי פוליפים וגידולים במעי הגס (Lancet )

ע”פ מאמר המתפרסם כעת ב-Lancet לקולונסקופיה עדיפות ע”פ בדיקות אחרות בזיהוי פוליפים וגידולים סרטניים במעי הגס.

החוקרים ביצעו את המחקר על רקע אי וודאות לגבי היעילות של מס’ שיטות הנהוגות כיום באיבחון וזיהוי פוליפים וגידולים סרטניים במעי הגס. החוקרים השוו בין שיטת ה-ACBE (ר”ת של air contrast barium enema ) וטומוגרפיה ממוחחשבת של המעי (CTC- computed tomographic colonography ) וקולונקסופיה.

החוקרים עקבו אחר מטופלים עם רקע של דם סמוי בצואה, המטוקזיה, אנמיה של חוסר ברזל, והיסטוריה של סרטן מעי במשפחה. הנבדקים ביצעו את שלושת הבדיקות, תחילה את ה-ACBE ולאחר 7-14 יום את ה-CTC והקולונקסופיה, באותו היום.

נקודת הקצה המרכזית הייתה זיהוי של פוליפים וגידולים סרטניים. התוצאות הוערכו על בסיס שלושת הבדיקות ביחד.

614 מטופלים ביצעו את שלושת הבדיקות. ניתוח התוצאות הראה שבגידולים של 10 מ”מ ומעלה ה-ACBE השיג רגישות של 48%, ה-CTC רגישות של 59% והקולונקסופיה 98% .

גידולים של 6-9 מ”מ זוהו ע”י ה-ACBE ברגישות של 35%, וע”י ה-CTC ברגישות של 51% , ולעומת זאת ע”י הקולונסקופיה ברגישות של 99% .

בגידולים של 10 מ”מ ומעלה הספציפיות של הקולונקסופיה הייתה גדולה יותר: 0.996 לעומת 0.9 ב-ACBE ו-0.96 ב-CTC .

מסקנת החוקרים היא איפוא שהקולונסקופיה היא המבחן היעיל והמדוייק ביותר לזיהוי של פוליפים או גידולים סרטניים במעי הגס. למידע המוצג במחקר זה יש חשיבות וישימות רבה, סבורים החוקרים.

Analysis of air contrast barium enema, computed tomographic colonography, and colonoscopy: prospective comparison , Lancet, Volume 365, Number 9455     

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה