Radiology

הבדלים בהשפעה של טיפול הורמונלי חלופי על צפיפות השד בנשים

ממחקר חדש עולה שההשפעה של טיפול הורמונלי חלופי (HRT) על צפיפות השד תלויה בגיל התחלת הטיפול, משך הטיפול והעבר הגניקולוגי של החולה. הכותבים הסבירו שצפיפות שד גדולה עלולה להערים קשיים על גילוי מוקדם של סרטן השד בממוגרפיה.

הנתונים מתבססים על מחקר בו השתתפו 46,436 נשים אשר בסה”כ עברו 100,525 בדיקות ממוגרפיה בין השנים 1996 ל-2002. החוקרים מצאו שבהשוואה לנשים שלא קיבלו אף פעם HRT, השיעור של צפיפות שד גבוהה בקרב נשים אשר מטופלות בהווה או טופלו בעבר ב-HRT  היתה גבוהה ב-70% וב-18% בהתאמה.

החוקרים הוסיפו שבקרב הנשים שקיבלו HRT בזמן המחקר, הסיכוי לצפיפות גבוהה של השד עלה כאשר משך הטיפול היה ארוך, גיל החולה מבוגר, מספר הלידות רב, גיל הלידה הראשונה היה מוקדם ובמנפאוזה טבעית. 

בקרב הנבדקות שקיבלו את הטיפול בעבר צפיפות השד היתה קשורה למשך הטיפול, לגיל מבוגר ול-BMI גבוה.

טיפול אשר שילב אסטרוגן ופרוגסטרון היה קשור לצפיפות גבוהה של השד יותר מאשר טיפול באסטרוגן בלבד .

“גורמים כמו גיל מבוגר, מספר לידות רב וגיל מוקדם בלידה הראשונה קשורים בד”כ בצפיפות נמוכה יותר של השד” ציינו החוקרים והוסיפו שמהמחקר עולה שטיפול הורמונלי חלופי למעשה מבטל את האפקט הפרוטקטיבי של הגורמים הללו. “כעת אנו עושים ניסיונות לבדוק האם הפסקת הטיפול ההורמונלי מספר שבועות לפני בדיקת הממוגרפיה יכולה להפחית את צפיפות השד ולהקל על פענוח התוצאות” הם סיכמו.

לידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה