Radiation Oncology

האם ניתן לוותר על טיפולי קרינה בסרטן השד לאחר גיל המעבר? (JCO)

במחקר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology מצביעים החוקרים על תוצאות מעודדות בנוגע לאפשרות של ויתור על טיפולי קרינה לאחר ניתוח שימור חזה בנשים עם סרטן שד בסיכון נמוך.

קרינה הייתה חלק חשוב בטיפול לאחר ניתוח שימור חזה למעלה משלושה עשורים. נמצא כי קרינה הורידה את הסיכון להישנות המחלה, אך הביאה גם לעומס וסיבוכים. המוטיבציה למחקר נבעה ממחקרים קודמים, מהם עלה כי נשים מבוגרות יותר שעברו ניתוח שימור חזה וטיפול הורמונלי ללא קרינה, הציגו סיכון נמוך להישנות הסרטן. עם זאת, הסיכון להישנות בנשים צעירות יותר אחרי גיל המעבר לא היה ברור.

מטרת המחקר הייתה לבחון אם ניתן לטפל בקבוצה זו ללא קרינה, תוך הבנת הגורמים הגנומיים והקליניים המשפיעים על הסיכון להישנות. התוצא העיקרי היה שיעור הישנות הסרטן לאחר חמש שנים מהניתוח.

המחקר נערך בין השנים 2015-2018 ועקב אחרי כ-180 נשים לאחר גיל המעבר בגילאי 50-69 (גיל ממוצע: 62). תנאי מקדים להשתתפות במחקר היה סרטן שד חד-מוקדי מסוג pT1 ו-pN0 עם שוליים של לפחות 2 מ”מ לאחר ניתוח שימור חזה, חיובי לרצפטור לאסטרוגן (Estrogen receptor, ER) ולרצפטור לפרוגסטרון (Progesterone receptor, PR), שלילי ל-human epidermal growth factor receptor 2 (HER2) וציון הישנות של עד 18 של הגן Oncotype-DX 21. כל הנשים לא קיבלו טיפולי קרינה בעבר והסכימו לקבל טיפול הורמונלי חליפי במשך לפחות 5 שנים מתחילת המחקר.

מהתוצאות עולה כי שיעורי ההישרדות הכוללים והספציפיים לסרטן השד לאחר 5 שנים היו שניהם 100%. שיעור הנשים ללא הישנות עמד על 99% (רווח בר-סמך 95%: 96-100%). שיעורי הישנות איפסי-לטרליים (ipsilateral) היו 3.3% בקבוצת הגיל 50-59 ו3.6% בקבוצת הגיל 60-69. שיעורי ההישנות הכלליים (בשני הצדדים) היו 5% ו-3.6% לקבוצת הגיל 50-59 ו-60-69 בהתאמה. נראה כי גם ללא טיפולי הקרינה שיעורי ההישנות של הסרטן היו נמוכים בטווח הגילאים הצעיר של נשים לאחר גיל המעבר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי התוצאות נותנות תקווה לגישה ממוקדת ופחות פולשנית בטיפול בסרטן השד. הם מציינים כי לאחר שילוב של בדיקות גנומיות ותכונות קליניות וביולוגיות של הסרטן, ישנה האפשרות לוויתור על טיפולי קרינה בסרטן השד לאחר ניתוח שימור חזה, עם סיכון נמוך להישנות המחלה. עם זאת החוקרים מדגישים שיש צורך במעקב ארוך טווח ובמחקרים נוספים על מנת לאשש את הממצאים.

 

JCO Dec 2023

לכתבה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה