Pulmonary IPF & Other

כמחצית מהמבוגרים עם אבחנה חדשה של קשריות ריאתיות קטנות מדווחים על תחושות חרדה (CHEST)

קרוב למחצית מהמבוגרים עם אבחנה חדשה של קשריות ריאתיות קטנות מדווחים על תחושות מצוקה רגשית ומספר דומה סובל מחרדה כללית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת CHEST.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הציעו כי אבחנה אקראית של קשריות ריאתיות מלווה בשכיחות גבוהה של מצוקה רגשית; למרות שזו לרוב מסווגת בדרגה קלה וזמנית, לעיתים תתכן הפרעה חמורה וממושכת.

החוקרים התבססו על תשובות לסקרים ובחנו את התוצאות ב-2,049 מבוגרים (גיל ממוצע של 65 שנים, 52.4% נ שים) עם קשריות ריאתיות קטנות (עד 15 מ”מ) ממחקר Watch the Spot Trial להערכת שיעורי הימצאות חרדה ומצוקה באוכלוסייה זו 6-8 שבועות לאחר אבחנת קשריות ריאתיות.

מידע אודות חרדה כללית נאסף בעזרת מדד Six-Item Anxiety Inventory (מדדים בטווח 6-24 נקודות), כאשר שאלון Impact of Event Scale-Revised שימש לאיסוף מידע אודות מצוקה רגשית על-רקע אבחנת קשריות (מדדים בטווח 0-88 נקודות). בשני המדדים, ציון גבוה יותר העיד על תוצא גרוע יותר.

מרבית הקשריות היו בגודל של עד 4 מ”מ (39.6%) או 4-6 מ”מ (31.7%), וחלק קטן היה בגודל 6-8 מ”מ (15.5%) או 8-15 מ”מ (13.2%). יצרה מזאת, בלמעלה ממחצית מהמשתתפים (60.4%) האבחנה התקבלה בעקבות זיהוי אקראי.

מהערכת התגובות לשאלון Impact of Event Scale-Revised עלה כי 48.8% מהמבוגרים חוו מצוקה על-רקע אבחנת הקשריות, כולל 32.2% עם מצוקה קלה (8-23 נקודות), 9.4% עם מצוקה בדרגה בינונית (24-36 נקודות) ו-7.2% עם מצוקה בדרגה חמורה (מעל 36 נקודות).

מתוצאות מדד Six-Item State Anxiety Inventory עלה כי 27.4% מהמבוגרים סבלו מחרדה בדרגה חמורה (מעל 13 נקודות) ו-14.9% סבלו מחרדה בדרגה בינונית (11-13 נקודות).

החוקרים שאלו את המשתתפים אודות ממאירות ומצאו כי שליש (33.2%) היו מוטרדים מאוד מאפשרות זו.

להערכת גורמים הקשורים למצוקה רגשית משמעותית יותר משנית לאבחנת הקשריות השלימו החוקרים מודל מתוקנן לגיל, מין, גזע, מוצא אתני, הרגלי עישון ומאפייני הקשרית. במקרים בהם המטופלים לא קיבלו הודעה מוקדמת על אבחנת הקשרית מרופא המשפחה תועדה מצוקה רגשית חמורה יותר (הבדל אבסולוטי של 2 נקודות) וכן מדדי חרדה גבוהים יותר (הבדל אבסולוטי של 0.9 נקודות). בנוסף, במקרים בהם קוטר הקשריות עלה על 8 מ”מ לעומת קשריות של עד 4 מ”מ תועדו מדדי מצוקה רגשית גבוהים ב-3.3 נקודות.

מספר מאפיינים דמוגרפיים לוו במדדי מצוקה רגשית גבוהים יותר על-רקע אבחנת קשריות ריאתיות: גיל צעיר יותר (הבדל אבסולוטי של 1.8- נקודות לכל עליה של 10 שנים), מין נקבה (הבדל אבסולוטי של 3.5 נקודות לעומת גברים), גזע שחור (הבדל אבסולוטי של 4.7 נקודות לעומת לבנים) ומוצא היספאני (הבדל אבסולוטי של 4.4 נקודות לעומת מוצא שאינו היספאני). החוקרים מצאו עוד כי בקרב מעשנים בעבר ואלו שמעולם לא עישנו תועדו מדדי מצוקה רגשית נמוכים יותר, בהשוואה למעשנים פעילים.

בדומה למאפיינים המפורטים מעלה, מדדי חרדה גבוהים יותר תועדו בנשים לעומת גברים (הבדל אבסולוטי של 1.2 נקודות) ובצעירים לעומת מבוגרים יותר (הבדל אבסולוטי של 0.7- נקודות לכל עליה של 10 שנים בגיל). באלו שמעולם לא עישנו תועדו מדדי חרדה נמוכים יותר לעומת מעשנים פעילים.

החוקרים קוראים לפתח גישות חדשות להקלה על תחושות המצוקה של מטופלים עם אבחנה חדשה של קשריות ריאתיות קטנות, עם דגש על מטופלים צעירים, נשים, מעשנים בהווה/בעבר ובני מיעוטים, כמו גם ע מטופלים עם קשריות גדולות יחסית.

CHEST, Aug 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • שכיחות גבוהה של מחלת גידים בחולים עם אוסטיאוארתריטיס של היד (Rheumatology)

    שכיחות גבוהה של מחלת גידים בחולים עם אוסטיאוארתריטיס של היד (Rheumatology)

    בדיקות אולטרה-סאונד הדגימו מעורבות גידים בקרוב ל-70% מהחולים עם אוסטיאוארתריטיס של הידיים, ללא השפעה משמעותית על כאב או תפקוד היד, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכת העת Rheumatology. נזק לגידים היה נפוץ יותר בגידים מכופפים, בעוד שדלקת גידים הייתה נפוצה יותר בגידים מיישרים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי נזק לגידים מלווה בשיעור גבוה של נזק […]

  • בדידות מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בקרב מבוגרים ששרדו מחלה ממארת (J Nat Comprehensive Cancer Netw)

    בדידות מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בקרב מבוגרים ששרדו מחלה ממארת (J Nat Comprehensive Cancer Netw)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the National Comprehensive Cancer Network עולה כי בדידות מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בקרב מטופלים ששרדו מחלה ממארת. בעקבות ממצאי המחקר ממליצים החוקרים לשלב בדיקות סקר לבדידות כחלק מההערכה האונקולוגית של חולי סרטן. מדגם המחקר כלל מבוגרים בגילאי 50 שנים ומעלה ששרדו מחלה ממארת ונכללו במחקר Health and Retirement Study […]

  • סיכון מוגבר לאובדנות בקרב בני זוג של חולים עם מחלות ממאירות (JAMA Oncology)

    סיכון מוגבר לאובדנות בקרב בני זוג של חולים עם מחלות ממאירות (JAMA Oncology)

    בני ובנות זוג של חולים עם מחלה ממארת מצויים בסיכון מוגבר לאובדנות, בפרט במהלך השנה הראשונה לאחר אבחנת המחלה הממארת אצל בן/בת זוגם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מדנמרק שפורסמו בכתב העת JAMA Oncology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות מצביעות על מצוקה פסיכולוגית גבוהה יותר והפרעות פסיכיאטריות משמעותיות בקרב בני ובנות זוג […]

  • טכנולוגיית בינה מלאכותית מסייעת באבחנה של נגעים סולידיים בלבלב (JAMA Netw Open)

    טכנולוגיית בינה מלאכותית מסייעת באבחנה של נגעים סולידיים בלבלב (JAMA Netw Open)

    מודל בינה מלאכותית המשלב מידע קליני והדמיות מבדיקת אולטרה-סאונד אנדוסקופי עשוי לסייע באבחנה מבדלת של נגעים סולידיים בלבלב, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים מבין התבססו על מידע קליני והדמיות אולטרה-סאונד אנדוסקופי מ-439 מטופלים עם נגעים סולידיים בלבלב להכשרה ותיקוף היכולת של מודל בינה מלאכותית להבחין בין נגעי לבלב […]

  • אחד מכל עשרה חולים הסובל מכאב כרוני עלול לפתח הפרעת שימוש באופיואידים (Addiction)

    אחד מכל עשרה חולים הסובל מכאב כרוני עלול לפתח הפרעת שימוש באופיואידים (Addiction)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Addiction עולה כי קרוב ל-10% מהחולים עם כאב כרוני תחת טיפול באופיואידים עלול לפתח הפרעת שימוש באופיואידים, כאשר ב-30% ישנם סימנים ותסמינים של תלות, ממצאים המדגישים את החשיבות של ניטור אחר מטופלים אלו וגישות חליפיות לטיפול בכאב. החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה שכללה נתונים ממאגר MEDLINE, Embase ו-PsycINFO לזיהוי מחקרים […]

  • האם מעורבות פלאורלית הינה סמן פרוגנוסטי שלילי בחולים עם NSCLC מוקדם? (JAMA Oncol)

    האם מעורבות פלאורלית הינה סמן פרוגנוסטי שלילי בחולים עם NSCLC מוקדם? (JAMA Oncol)

    בחולים עם סרטן ריאות מסוג NSCLC (או Non-Small Cell Lung Cancer) עם חדירה קטנה לפלאורה ויסראלית שיעורים נמוכים יותר משמעותית של הישרדות ללא-מחלה והישרדות ללא-הישנות, לצד שיעורי הישנות גבוהים יותר, ללא תלות בהיקף הכריתה הניתוחית, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Oncology. עם זאת, חדירה לפלאורה ויסראלית לא השפיעה משמעותית על ההישרדות הכוללת […]

  • האם טיפול הורמונאלי כנגד סרטן שד עשוי להפחית את הסיכון לדמנציה? (JAMA Netw Open)

    האם טיפול הורמונאלי כנגד סרטן שד עשוי להפחית את הסיכון לדמנציה? (JAMA Netw Open)

    בנשים עם סרטן שד שקיבלו טיפול הורמונאלי תועד סיכון מופחת לאבחנה של מחלת אלצהיימר ודמנציה, כך עולה מתוצאות מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול הורמונאלי מהווה טיפול מקובל בנשים עם סרטן שד חיובי לקולטנים להורמונים, למרות ההשפעה הקוגניטיבית האפשרית של הטיפול, כולל קשר אפשרי עם מחלת […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה