Pulmonary IPF & Other

ריכוז endostatin ריאתי גבוה ביילודים עם הפרעה נשימתית / מאת ד”ר ברזילי עורך נאונטולוגיה

מחקר חדש מצא, כי ריכוז חלבון ה- endostatinהריאתי גבוה בעוברים, וכן בפגים הסובלים מתסמונת מצוקה נשימתית ומ- bronchopulmonary dysplasia.

לדברי החוקרים, endostatin הינו מעכב פוטנטי של יצירת כלי דם חדשים, ויצירת כלי דם חשובה לשם ההתפתחות של ריאות האדם. נכון להיום, תפקיד ה-endostatin בהתפתחות הריאות והקשר שלו למחלת ריאות כרונית אינם ברורים. מטרת המחקר הייתה לבדוק את תפקידו של החלבון בהתפתחות הריאות ובפגיעה ריאתית אקוטית או כרונית בפגים.

במחקר השתתפו תשעה עוברים, 14 פגים עם תסמונת מצוקה נשימתית, 8 תינוקות עם bronchopulmonary dysplasia ו-14 יילודים ללא מחלת ריאות ראשונית, ששימשו כביקורת. במסגרת המחקר, דגימות מנוזל טרכאלי של תינוקות במשקל לידה נמוך מאוד, שעברו אינטובציה במהלך שבועות 1-5 לחייהם, נבדקו באמצעות ELISA.

צביעת תאי האנדותל נמצאה חיובית ל- endostatinבכל 45 הדגימות. צביעת תאי האפיתל השונים נצפתה בעיקר בעוברים, וכן ביילודים עם תסמונת מצוקה נשימתית מאוחרת ו- bronchopulmonary dysplasia, ואילו צביעה של מקרופאגים אלבאולרים הייתה בולטת במיוחד בתינוקות שסבלו מתסמונת מצוקה נשימתית מאוחרת ו- bronchopulmonary dysplasia.

endostatin התבטא באופן עקבי בנוזל הטרכאלי, והיה גבוה ביותר במהלך היום הראשון לחיים. נמצא, כי ריכוזים גבוהים יותר של endostatin היו בקורלציה עם משתנים המשקפים בשלות ריאתית נמוכה.

לסיכום, תבנית הביטוי של חלבון ה-endostatin הריאתי באימונוהיסטוכימיה, והופעת החלבון בנוזל הטרכאלי בפגים מצביעות על תפקידו בהתפתחות הפיזיולוגית של הריאה. לידה בטרם עת משפיעה על ביטוי ה- endostatinבריאות, ועשויה לשנות את ההתפתחות התקינה של הריאות ואת התגובה לפגיעה ריאתית.

PEDIATRICS 2007, 119: 241-246

הערות עורך:

כנראה שעדיין איננו יודעים הכל על התפתחות הריאות בעובר ובפגים. ממחקר זה קשה עדיין להבין האם אנדוסטטין הינו גורם בהתפתחות הריאות או שהינו רק סמן לכך.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה