Pulm. Hypertension

תוצאות מאכזבות לטיפול ב-Azithromycin למניעת מחלת ריאות כרונית של פגות (Lancet Respiratory Medicine)

טיפול מניעתי ב- Azithromycinלא השפיע משמעותית על הישרדות ללא התפתחות מחלת ריאות כרונית בפגים בסיכון גבוה, בהשוואה לפלסבו, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת The Lancet Respiratory Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי התועלת על מקרולידים במניעת מחלת ריאות כרונית בפגים לא נבחנה במחקרים גדולים וסקירות קודמות הדגימו עדויות סותרות. המחקר הנוכחי כלל 746 יילודים שנולדו לפני 30 שבועות היריון וקיבלו לפחות שעתיים של תמיכה נשימתית פולשנית או לא-פולשנית בתוך 72 שעות מהלידה וחולקו באקראי לזרוע פלסבו או זרוע טיפול תוך-ורידי ב- Azithromycin במינון של 20 מ”ג/ק”ג בכל יום למשך שלושה ימים ולאחר מכן 10 מ”ג/ק”ג למשך שבוע.

התוצא העיקרי היה הישרדות ללא התפתחות מחלת ריאות כרונית בינונית או חמורה בגיל מתוקן של 36 שבועות; חציון גיל ההיריון עמד על 27 שבועות בשתי הקבוצות.

הישרדות ללא התפתחות מחלת ריאות כרונית בדרגה בינונית או חמורה הייתה דומה בזרוע Azithromycin ובזרוע הפלסבו (42% ו-45%, בהתאמה). שיעורי מחלת ריאות כרונית בדרגה בינונית או חמורה בגיל מתוקן של 36 שבועות לא היו שונים משמעותית בין זרוע הטיפול ב- Azithromycin וזרוע הפלסבו לא היו שונים משמעותית (54% לעומת 51%; יחס סיכויים מתוקן של 0.85) ולא הושפעו מזני אוראופלזמה.

לא תועדו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בתוצאי סיום משניים שכללו טיפול בקורטיקוסטרואידים לאחר לידה, טיפול בדוקטוס ארטריוזוס פתוח, טיפול בזיהומים נוזוקומיאלים, דימום תוך-חדרי, או דלקת מעי נמקית.

במהלך המחקר תועדו 13 אירועים חריגים חמורים, מחמישה מהם הוגדרו ככאלו שייתכן ונבעו מהטיפול ב- Azithromycin.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מציעים מתן קורס קצר של Azithromycin לאחר הלידה עשויה שלא לספק הגנה על פגים מפני מחלת ריאות כרונית; הם קוראים לפתח גישות חדשות ומשולבות ולהשלים מחקרים נוספים במטרה למצוא מענה לסוגייה זו.

Lancet Respiratory Medicine, April 2024

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה