Pulm. Hypertension

תוצאות אבלציה של עורק הריאה לטיפול ביתר לחץ עורקי ריאתי (J Med Case Reports)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Medical Case Reports מדווחים חוקרים על מקרה של חולה בן 60 עם יתר לחץ עורקי ריאתי אידיופטי לאחר טיפול אבלציה באמצעות צנתר של כלי הדם הריאתיים.

הכותבים מסבירים כי יתר לחץ עורקי ריאתי אידיופטי מוגדר כקבוצה של מחלות המתאפיינות בעליה פרוגרסיבית בתנגודת כלי דם ריאתית, המובילה לאי-ספיקת לב ותמותה מוקדמת. למרות שישנם טיפולים המביאים לשיפור אי-יציבות המודינאמית ותסמינים, אין טיפול המביא לריפוי יתר לחץ עורקי ריאתי ועדיין מדובר במצב מסכן-חיים. מחקר שפורסם לאחרונה מסין דיווח לראשונה על ההשפעה של דנרבציה של עורק הריאה על היכולת התפקודי והמדדים ההמודינאמיים בחולים עם יתר לחץ עורקי ריאתי אידיופטי עמיד לטיפול.

במאמר מציגים הכותבים מקרה של גבר לבן בן 60 מברזיל, עם יתר לחץ דם מאוזן והשמנה בדרגה 2, שהתלונן על עייפות פרוגרסיבית עם מאמץ בדרגה בינונית לקלה, במשך כשנה אחת. במהלך תקופה זו, המטופל השלים מיפוי לב, ללא עדות למחלה איסכמית חסימתית. לא הייתה עדות קלינית לאי-ספיקת לב סיסטולית. החולה השלים ניתוח החלפת מסתם מיטראלי למסתם ביולוגי כשלוש שנים קודם לכן, בשל היצרות מסתם מיטראלי ואבלציה של AVNRT (Atrioventricular Nodal Reentry Tachycardia) כ-18 חודשים מוקדם יותר.

בזמן הניתוח להחלפת מסתם, לא הייתה עדות ליתר לחץ עורקי ריאתי. בדיקת האק”ג הדגימה תפקוד תקין של המסתם התותב, תפקוד סיסטולי תקין של חדר שמאל (מקטע פליטה של 62%), הפרעה דיאסטולית בדרגה 1, לחץ סיסטולי ממוצע בעורק הריאה של 50 מ”מ כספית.

במבחן הליכה לשש דקות, החולה הלך מרחק של 104 מטרים. צנתור של לב הימני ועורקי הריאה אישר את האבחנה של יתר לחץ עורקי. שחזור אלקטרו-אנטומי של מוצא זרימת חדר ימין ועורק הריאה בוצעו תחת הדמיית שיקוף, תוך שילוב ההדמיה עם Computed Tompgraphy Angiography. לאחר מכן בוצעה אבלציה באמצעות צנתר של העץ הריאתי.

בביקורת המעקב לאחר שלושה חודשים הודגם שיפור במדד התפקודי לעייפות במאמץ משמעותי, עליה במרחק הליכה במבחן הליכה לשש דקות וירידה בלחץ בחללי הלב הימני ובעורק הריאה. כיום, לאחר שישה חודשי מעקב, החולה שומר על המצב התפקודי שלו ורוכב על האופניים שלו.

J Med Case Reports. 2015;9(284) 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה