Public Health and Prevention

חשיפה ממושכת לרעשי תנועת רכבים מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות יתר לחץ דם (JACC Adv)

חשיפה ארוכת-טווח לרעש תנועת כלי רכב מלווה בשיעורי היארעות מוגברים של יתר לחץ דם ראשוני, כאשר הקשר בולט עוד יותר בנוכחות חשיפה רבה לזיהום אוויר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JACC: Advances.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי איכות העדויות אודות הקשר בין רעש תנועת כלי רכב ובין יתר לחץ דם היא נמוכה לאור מגבלות מבני מחקר חתך והצורך בנתונים נוספים אודות החשיבות של זיהום אוויר. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין חשיפה ארוכת-טווח לרעש כלי רכב ובין היארעות יתר לחץ דם ראשוני.

החוקרים השלימו ניתוח מבוסס-אוכלוסייה פרוספקטיבי על-בסיס נתוני מאגר UK BioBank. רעש תנועת רכבים נקבע על-פי כתובת המגורים של המשתתפים והיארעות יתר לחץ דם התבססה על הרישומים הרפואיים. נ

לאורך חציון מעקב של 8.1 שנים זוהו 21,140 מקרים של יתר לחץ דם ראשוני לפי קודי ICD-10.

מהנתונים עולה כי כל עליה של 10 דציבלים בממוצע המשוקלל של רמת הרעש עקב תנועת כלי רכב לאורך 24 שעות לוותה בעליה של 7% בסיכון ליתר לחץ דם ראשוני (יחס סיכון של 1.07, רווח בר-סמך 95% של 1.02-1.13).

החוקרים מדווחים על קשר מנה-תגובה בין חשיפה לרעש כלי רכב ובין הסיכון ליתר לחץ דם ראשוני, עם יחס סיכון של 1.13 (רווח בר-סמך 95% של 1.03-1.25) עם חשיפה ממוצעת לרעש של מעל 65 דציבלים, בהשוואה לחשיפה לרעש בעוצמה של עד 55 דציבלים (p<0.05).

כל הקשרים המדווחים נותרו על כנם לאחר תקנון לחשיפה לחומר חלקיקי (PM2.5) ודו-תחמוצת החנקן. יתרה מזאת, חשיפה רבה לרעש כלי תחבורה וגם חשיפה לזיהום אוויר לוו בסיכון הגדול ביותר לאבחנה של יתר לחץ דם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי חשיפה ארוכת-טווח לרעש כלי תחבורה מלווה בעליה בהיארעות יתר לחץ דם ראשוני, עם השפעה הבולטת עוד יותר בנוכחות חשיפה נרחבת יותר לזיהום אוויר.

JACC Adv. 2023 Mar

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה