Public Health and Prevention

מיקרוביוטה בילדות מנבאת השמנת יתר בגיל מבוגר יותר (European Congress on Obesity)

מחקר שנערך לאחרונה חושף כי ההרכב והמגוון של המיקרוביוטה במערכת העיכול בילדים בגיל 3.5 שנים קשורים ל-BMI גבוה יותר בגיל 5

מחקר שנערך לאחרונה והוצג בכנס ה-ECO (European Congress on Obesity) ב-2023 חושף כי ההרכב והמגוון של המיקרוביוטה במערכת העיכול בילדים בגיל 3.5 שנים קשורים ל-BMI גבוה יותר בגיל 5. החוקר הראשי, גאאל טובון, סטודנט לדוקטורט מאוניברסיטת Paris Cité, פריז, צרפת, אמר כי “הממצאים חושפים כיצד חוסר איזון בקבוצות חיידקים שונות יכול למלא תפקיד חשוב בהתפתחותה של השמנת יתר”. הוא הוסיף ש”המחקר מראה כי המיקרוביוטה הנצפית בפנוטיפ של השמנת יתר בקרב מבוגרים קיימת כבר בילדות המוקדמת, מה שמצביע על כך שהמיקרוביוטה של ​​מערכת העיכול היא הסיבה ולא התוצאה של השמנת יתר”.

על פי דו”ח ה- European Regional Obesityלשנת 2022, שליש מילדי הגן באירופה סובלים מעודף משקל או השמנת יתר. לפיכך, מטרת המחקר הייתה להבין האם המיקרוביוטה של מערכת העיכול שקיימת בילדים בגיל 3.5 קשורה ל-BMI שלהם בגיל 5, והאם לידה מוקדמת לעומת לידה בזמן קשורה גם כן.

המחקר כלל 143 ילדים ועוד 369 ילדים משתי קבוצות לידה שונות, EPIPAGE2 (פגים שנולדו לפני שבוע 32 להריון) ו-ELFE (תינוקות שנולדו לאחר שבוע 33 להיריון) בהתאמה. במסגרת המחקר נלקחו דגימות צואה מכלל הילדים בגיל 3.5 שנים, שבאמצעותן בוצע פרופיל גנטי של המיקרוביוטה. כמו כן, נבדקו קשרים בין המיקרוביוטה לבין ה-BMI בגילאים 3.5 ו-5, וקצב השינוי ב-BMI בין הגילאים 2 ל-5. בנוסף, החוקרים העריכו את מגוון מיני החיידקים במיקרוביוטה באופן כללי ואת היחס בין חיידקי ה-Firmicutes לחיידקי ה-Bacteroidetes, משום שריבוי חיידקים מסוג ה-Bacteroidetes (בהשוואה ל-Firmicutes) נוטה להופיע בקרב אנשים רזים יותר.

תוצאות המחקר מצאו קשר חיובי בין היחס בין חיידקי ה-Firmicutes לחיידקי ה-Bacteroidetes לבין מדד BMI גבוה יותר בגיל 5. “הסיבה שחיידקים אלה משפיעים על המשקל נובעת מכך שהם מווסתים את כמות השומן שאנו סופגים”, אמר טובון. “ילדים עם יחס גבוה יותר של Firmicutes ל-Bacteroidetes יספגו יותר קלוריות ויהיו בסיכון להשמנת יתר” הוא הוסיף. בנוסף, התוצאות הראו כי סוגי חיידקים ספציפיים היו קשורים לעליה מהירה יותר ב-BMI בין גיל שנתיים לחמש, ביחס לחיידקים אחרים.

לכתבה ב- Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה