Psychiatry Other

נשים בסיכון גבוה יותר מגברים לפתח הפרעות מצב רוח והפרעת דחק בתר-חבלתית לאחר דום לב (מתוך כנס ה- ESC Acute Cardiovascular Care)

דיכאון אישה צעירה

בקרב חולים ששרדו דום לב, בנשים תועד סיכוי גבוה יותר להתפתחות הפרעות מצב רוח או תסמיני הפרעת דחק בתר-חבלתית (Posttraumatic Stress Disorder, או PTSD), כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך כנס ה-ESC Acute Cardiovascular Care.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דום לב מופיע ללא סימני אזהרה ברורים ותחושת חרדה נפוצה בקרב אלו ששרדו אירועים אלו. לאחר ההלם והבלבול, החולים מופנים לבירור נרחב לזיהוי הגורם לדום לב ובחלק מהמקרים נדרש טיפול, העלול להחמיר את החרדה והדחק.

החוקרים השלימו מחקר פרוספקטיבי, תצפיתי, שכלל 245 מטופלים ששרדו דום לב (18% נשים) והגיעו לביקור מעקב לאחר חציון של ארבעה חודשים. במהלך הביקור,  המשתתפים השלימו את מדד HADS (או Hospital Anxiety and Depression Scale), בו מדד של 8-10 מעיד על אבחנה אפשרית של הפרעת מצב רוח ומדד של 11 נקודות ומעלה מעיד על אבחנה סבירה של הפרעת מצב רוח. המשתתפים גם השלימו את מדד PTSD Checklist for DSM-5 (או PCL-5), שאלון לדיווח עצמי הכולל 20 שאלות אודות תסמיני PTSD בסולם של 0-80 נקודות.

רמות דיכאון בנשים היו גבוהות יותר מגברים (3.3 לעומת 2.6 בסולם HADS, p<0.0001), כמו גם רמות חרדה (6.1 לעומת 4.5 בסולם HADS, p<0.0001).

מדדי חרדה של 8 נקודת ומעלה תוארו ב-43% מהנשים וב-23% מהגברים (P=0.007), בעוד שמדדי חרד של 8-10, המעידים על אבחנה אפשרית של חרדה, תועדו ב-23% מהנשים וב-11% מהגברים (p=0.007), כאשר מדדי חרדה של 11 נקודות ומעלה, המעידים על אבחנה סבירה של חרדה, תועדו ב-20% מהנשים ו-12% מהגברים (p=0.02).

בנשים דווח עוד על מדדים גבוהים יותר של PTSD בהשוואה לגברים (חציון מדד PCL-5 של 33 לעומת 26, p<0.0001). בנוסף, החוקרים זיהו קורלציה בין מדדי חרדה ובין PTSD (p<0.0001).

ממצאי המחקר מאשרים את הניסיון הקליני ממנו עולה כי ההשפעות הפסיכולוגיות של דום לב נותרות לאורך חודשים. חרדה מופיעה בשכיחות גבוהה, בפרט בנשים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי תוצאות המחקר מדגישות את הצורך במעקב ארוך-טווח אחר מטופלים ששרדו דום לב, במטרה לזהות ולטפל בבעיות פסיכיאטריות. יש לעודד את החולים לדווח לרופא המטפל על סימני חרדה, דיכאון ודחק משנית לדום לב. עוד מומלץ להשלים מחקרים נוספים במטרה לבחון אם שיחות עם איש מקצוע עשויות להקל על התסמינים הפסיכולוגיים.

ESC Acute Cardiovascular Care, March 2023

לידיעה ב-Healio

1 תגובה

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • טיפול ב-Hydroxychloroquine עשוי להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולי לופוס (JAMA Netw Open)

    טיפול ב-Hydroxychloroquine עשוי להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולי לופוס (JAMA Netw Open)

    טיפול ב- Hydroxychloroquine מלווה בסיכון מופחת לאוטם לבבי, אירוע מוחי ואירועים תרומבואמבוליים אחרים בחולים עם אבחנה של לופוס, השפעה מגנה זו פוחתת לאחר הפסקת הטיפול התרופתי, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין חשיפה ל- Hydroxychloroquine ובין הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים בחולי לופוס. מדגם המחקר כלל 52,883 […]

  • שינויים חריגים בקצב הלב מלווים בסיכון מוגבר לתמותה בחולי סוכרת (מתוך כנס ה-EASD)

    שינויים חריגים בקצב הלב מלווים בסיכון מוגבר לתמותה בחולי סוכרת (מתוך כנס ה-EASD)

    הפרעה בשונות היומית בקצב הלב מלווה בסיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים ותמותה מכל-סיבה בחולים עם סוכרת רבת-שנים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-European Association for the Study of Diabetes. החוקרים בחנו את הנתונים אודות 349 חולים עם סוכרת מסוג 2 (81%) או מסוג 1 ממחקר CHAMPION; כמחציתם היו נשים ובגיל ממוצע […]

  • תוצאות מבטיחות לפסילוציבין במינון גבוה לטיפול בדיכאון (BMJ)

    תוצאות מבטיחות לפסילוציבין במינון גבוה לטיפול בדיכאון (BMJ)

    מינון גבוה של פסילוציבין מלווה בהקלה גדולה יותר בתסמיני דיכאון לעומת פלסבו או Escitalopram, ללא סיכון מוגבר לאירועים חריגים חמורים, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת BMJ. החוקרים השלימו מטה-אנליזה להערכת התועלת של טיפול מונותרפי בתכשירים פסיכדליים לעומת Escitalopram בחולים עם אבחנה קלינית של דיכאון. הסקירה כללה 811 משתתפים (גיל ממוצע של 42.49 […]

  • האם קטמין עדיף על נזעי חשמל בטיפול בדיכאון בינוני עמיד לטיפול? (JAMA Netw Open)

    האם קטמין עדיף על נזעי חשמל בטיפול בדיכאון בינוני עמיד לטיפול? (JAMA Netw Open)

    בחולים עם דיכאון בדרגה מתונה עד פחות מחמורה העמיד לטיפול קודם תתכן תועלת לטיפול בקטמין במקום ניסיון טיפול בנזעי חשמל (Electroconvulsive Therapy, או ECT), כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חולים עם דיכאון עמיד לטיפול סובלים מעומס תחלואה רב ושיעורים גבוהים יותר של פגיעה עצמית […]

  • הגבלת צריכת מלח עשויה לסייע במניעת פרפור פרוזדורים (JAMA Netw Open)

    הגבלת צריכת מלח עשויה לסייע במניעת פרפור פרוזדורים (JAMA Netw Open)

    הפחתת צריכת מלח בחולים עם צריכת נתרן יומית גבוהה ובסיכון גבוה לפרפור פרוזדורים עשויה להפחית את הסיכון להיארעות הפרעת הקצב, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים מסבירים כי אין מחקרים רבים להערכת הקשר בין צריכת נתרן ובין הסיכון לפרפור פרוזדורים. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין צריכת […]

  • טיפול במעכבי SGLT-2 מפחית את הסיכון לסיבוכים כלייתיים משנית ללופוס ואי-ספיקת לב בחולי לופוס וסוכרת מסוג 2 (JAMA Netw Open)

    טיפול במעכבי SGLT-2 מפחית את הסיכון לסיבוכים כלייתיים משנית ללופוס ואי-ספיקת לב בחולי לופוס וסוכרת מסוג 2 (JAMA Netw Open)

    הטיפול במעכבי SGLT-2 מפחית משמעותית את הסיכון לסיבוכים כלייתיים של לופוס, דיאליזה והשתלת כליה בחולים עם אבחנה של לופוס וסוכרת מסוג 2, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. מהנתונים עולה עוד כי מעכבי SGLT-2 הפחיתו את הסיכון לאי-ספיקת לב ותמותה מכל-סיבה. להערכת הקשר בין טיפול במעכבי SGLT-2 ובין הופעת או התקדמות […]

  • ויטיליגו מלווה בשיעור גבוה של הפרעות פסיכיאטריות בילדים כהי־עור (JAAD International)

    ויטיליגו מלווה בשיעור גבוה של הפרעות פסיכיאטריות בילדים כהי־עור (JAAD International)

    בילדים כהי־עור עם ויטיליגו שיעור גבוה יותר משמעותית של הפרעות פסיכיאטריות, כולל דכאון, מחשבות אובדניות והפרעות התנהגות, בהשוואה לביקורות תואמות ללא ויטיליגו, כך עולה מתוצאות מחקר מקרה-ביקורת שפורסמו בכתב העת JAAD International. המחקר הרטרוספקטיבי, מקרה-ביקורת, נערך בבית החולים Texas Children’s Hospital ביוסטון וכלל 327 ילדים עם ויטיליגו ו-981 ביקורות תואמות ללא ויטיליגו. גיל המשתתפים הממוצע […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה