Psychiatry Other

השפעות משקל לידה נמוך מאוד על מאפיינים התנהגותיים, חברתיים, אמוציונליים ואקדמיים במתבגרים/ מאת ד”ר ברזילי עורך נאונטולוגיה

מחקר חדש נועד לבחון את הקשר בין משקל לידה נמוך מאוד (VLBW Very Low Birth Weight) עם הפרעות התנהגותיות ואמוציונליות וכישורים חברתיים ואקדמיים בעוקבה של מתבגרים בצפון נורבגיה.

החוקרים פנו למשפחות מתבגרים בגילאי 13-18, שנולדו בין 1978 ו-1989 עם משקל לידה נמוך מאוד (n=162), וביקשו מהם למלא שני שאלונים Child Behavior Check List ו-Youth Self-Report.

הנתונים הושוו עם 2 אוכלוסיות מתבגרים נורמטיביות (Child Behavior Check List, n=540,  Youth Self-Report, n=2522). המדדים שדירגו התבגרים בשאלון Child Behavior Check List ו-Youth Self-Report הושוו בזוגות. בכדי לבדוק השפעות מנבאות, נכללו מאפיינים דמוגרפיים ורפואיים מוקדמים בניתוח הנתונים.

החוקרים מצאו 156 משפחות מתאימות למחקר, 99 (63.5%) השיבו. כולם השלימו את Child Behavior Check List, 82 (52.6%) השלימו את שאלון Youth Self-Report. בנים בעלי משקל לידה נמוך מאוד דיווחו על התנהגויות פחות מוחצנות ויותר מופנמות, והפרעות מחשבה וקשב, ומדד פעילות גבוה יותר. לעומת זאת, בנות בעלות משקל לידה נמוך מאוד דיווחו על התנהגויות פחות מוחצנות ופחות הפרעות חברתיות, מחשבה וקשב, ומדד פעילות גבוה יותר בהשוואה למתבגרות נורמטיביות. לעומת זאת, הורים דיווחו על שכיחות רבה יותר של הפרעות חברתיות והפרעות קשב, בהשוואה להורים נורמטיביים.

מתבגרות בעלות משקל לידה נמוך מאוד, בניגוד למתבגרים, דיווחו על בעיות רבות יותר מההורים, כאשר הושוו בזוגות, והפרעות החצנה בעיקר לא זוהו ע”י ההורים.

לסיכום, מנקודת המבט של ההורים, שיעור משמעותי של מתבגרים בעלי משקל לידה נמוך מאוד סובלים משכיחות מוגברת של הפרעות אמוציונליות והפרעות התנהגותיות, וכישורים פחות טובים, בהשוואה למתבגרים נורמטיביים. בניגוד לכך, מתבגרים בעלי משקל לידה נמוך מאוד מדווחים על שכיחות קטנה יותר של בעיות וכישורים דומים או טובים יותר מאלו של מתבגרים נורמטיביים. מתבגרות בעלות משקל לידה נמוך מאוד מדווחות על הפרעות אמוציונליות והתנהגותיות רבות יותר בהשוואה להוריהם לעומת מתבגרים בעלי משקל לידה נמוך. לעיתים קרובות הורים אינם מזהים הפרעות החצנה במתבגרות בעלות משקל לידה נמוך מאוד. בכדי להבין טוב יותר את הממצאים הפרדוקסליים הללו ולפתח תכניות התערבות מתאימות, יש לערוך מחקרים פרוספקטיביים בנושא.

PEDIATRICS Vol. 118 No. 2 August 2006, pp. e449-e459

הערות עורך:

מחקר זה בדק את הילודים שהיו IUGR וכנראה בעלי הפרוגנוזה הטובה יותר (לא נפטרו במהלך אישפוזם, שרדו עד לגיל ההתבגרות ללא אשפוזים קטלניים וכו’). ניתן לראות שאפילו אוכלוסיה זו מתמודדת עם קשיים בעיקר בתחום ההתנהגותי והחברתי, דבר שכולנו הנחנו כי הוא נכון, אך היו חסרות לנו הוכחות. אינני בטוח אם כל האשמה בעובדת היות הילדים הללו IUGR, מאחר וכפי שאנו יודעים ישנן סיבות רבות לפיגור בגדילה התוך רחמית ואין דין של סיבה אחת כמו הסיבה האחרת לגבי הפרוגנוזה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה