Psoriasis

מודעות נמוכה בקרב רופאים לסיכונים קרדיו-וסקולריים של פסוריאזיס ()

למרות הסיכון המוגבר לתחלואה קרדיו-וסקולרית בחולי פסוריאזיס, רק מיעוט מהחולים יודעים על סיכון זה, רק מיעוט מהרופאים בודקים את גורמי הסיכון שלהם, ורק מיעוט מהחולים עם היפרליפידמיה מטופלים כראוי בסטטינים

לחולים עם מחלה פסוריאטית יש סיכון מוגבר משמעותית לאוטם שריר הלב, שבץ ותמותה קרדיווסקולרית בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, אולם המחקר מדגים באופן עקבי כי רק מיעוט מהחולים עם מחלה פסוריאטית יודעים על הסיכון המוגבר שלהם, רק מיעוט מרופאי העור והראומטולוגים בודקים את גורמי הסיכון הקרדיווסקולריים שלהם, כמו רמות השומנים בדם ולחץ הדם, ורק מיעוט מהחולים במחלה פסוריאטית שאובחנו עם היפרליפידמיה מטופלים כראוי בטיפול בסטטינים.

על פי ההנחיות המשותפות של האקדמיה האמריקאית לדרמטולוגיה (AAD)-National Psoriasis Foundation (NPF) לשנת 2019 ניהול מטופל עם פסוריאזיס כולל “מודעות ותשומת לב למחלות נלוות”, כלומר, לא רק להבטיח שכל החולים עם פסוריאזיס יעברו הערכת סיכון סטנדרטית למחלות קרדיו-וסקולריות (סקר עבור יתר לחץ דם, סוכרת והיפרליפידמיה), אך גם הכרה בכך שחולים עם טיפול מערכתי או פוטותרפיה – או שיש להם פסוריאזיס המערב יותר מ-10% משטח הגוף – עשויים להפיק תועלת מבדיקות מוקדמות ותכופות יותר.

הסיכון למחלות קרדיו-וסקולריות ותמותה מוקדמת עולה עם חומרת מחלת העור, וחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית (PsA) ככל הנראה בעלי רמות סיכון דומות לחולים עם פסוריאזיס בינוני-חמור. כך למשל, במחקר שנערך לאחרונה בקרב 100 מטופלים במרפאה לפסוריאזיס של NYU Langone Health, רק שליש דיווחו שהומלץ להם על ידי רופאיהם להיבדק עבור גורמי סיכון קרדיו-וסקולרים, ורק שליש דיווחו כי נאמר להם על הקשר בין המחלות.

באופן דומה, נתונים מהסקר הלאומי לטיפול רפואי אמבולטורי מראים שרק 16% מהביקורים הקשורים לפסוריאזיס אצל רופאי עור מ-2007 עד 2016 כללו סקר לאיתור גורמי סיכון קרדיו-וסקולרים. כששיעורי הבדיקות היו 11% עבור מדד מסת הגוף, 7.4% עבור לחץ דם, 2.9% עבור כולסטרול ו-1.7% עבור גלוקוז.

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה