Psoriasis

נשים עם דלקת מפרקים פסוריאטית סובלות יותר מגברים הלוקים במחלה (J Rheumatol)

בקרב חולים עם פעילות דומה של דלקת מפרקים פסוריאטית, המקבלים טיפול דומה, בנשים תועד עומס מחלה גדול יותר בהשוואה לגברים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת The Journal of Rheumatology.

להערכת ההבדלים בנטל המחלה בין גברים ונשים עם דלקת מפרקים פסוריאטית, החוקרים השלימו מחקר חתך שכלל ריאומטולוגים ורופאי עור, כמו גם את המטופלים שלהם, אשר התגוררו בצרפת, איטליה, ספרד, בריטניה וארצות הברית. הסקר נערך בנקודת זמן אחת בין יוני 2018 ועד אוגוסט 2018 במטרה לשפוך אור על הטיפול במחלה וההשפעה הקלינית של המחלה.

במסגרת המחקר אספו החוקרים נתונים אודות טפסים שמילאו הרופאים וכן שאלונים לדיווח-עצמי שהשלימו החולים שנכללו במחקר. הרשומות כללו נתונים אודות מאפיינים דמוגרפיים, מאפיינים קליניים, טיפול תרופתי והיסטוריית טיפול. בנוסף, השאלון שמילאו החולים כללו מידע אודות המצב הבריאות, מוגבלות, פרודוקטיביות בעבודה והשפעת המחלה. עוד נאסף מידע אודות סמנים קליניים, כולל מספר המפרקים הרגישים, מספר המפרקים הנפוחים, שטח גוף מעורב ומדד Charlson Comorbidity Index Score.

מדגם המחקר כלל 2,270 חולים, כולל 1,047 נשים. מהנתונים עולה כי התייצגות המחלה, משך המחלה וטיפול ביולוגי היו דומים בקרב גברים ונשים. עם זאת, בנשים דווח על מדדי איכות חיים גרועים יותר (p=0.02), שיעורי מוגבלות גבוהים יותר (p<0.01) והפרעה חמורה יותר בתפקוד בעבודה (P<0.01). גברים דיווחו על נטל משמעותי יותר של מחלות רקע (p<0.01).

למרות שבגברים ונשים תועדה פעילות מחלה דומה לפי הערכת הרופא ואף שמשטרי הטיפול היו דומים בשני המינים, נשים דיווחו על איכות חיים ירודה ורמת מוגבלות גבוהה יותר, עם ליקוי חמור יותר בתפקוד בעבודה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למגדר עשויה להיות חשיבות רבה במנגנוני דלקת מפרקים פסוריאטית, עם ביטויים קליניים שונים של המחלה. בנשים עם מחלת המפרקים תתכן מוגבלות חמורה יותר והשפעה גדולה יותר על איכות החיים, בהשוואה לגברים. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לבחון אם משטרי טיפול שונים עשויים לצמצם חלק מההבדלים המגדריים הללו.

 

J Rheumatol, Oct 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה