ללא קשר לירידה במשקל, דיאטה היפוקלורית משפרת תסמינים מפרקיים בדלקת מפרקים פסוריאטית (Advances in Rheumatology)

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

מחקר חדש שפורם ב- Advances in Rheumatologyהראה כי דיאטה היפוקלורית של 12 שבועות סיפקה שליטה בפעילות מחלת מפרקים בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית (PsA), ללא קשר לירידה במשקל. השיפור במחקר DIETA נקשר הן לדפוסי אכילה טובים יותר והן לאיכות תזונה טובה יותר, ובעוד שתוסף אומגה 3 גרם לשינויים רלוונטיים בהרכב הגוף, הוא לא שיפר את פעילות המחלה. לכן, ייעוץ תזונתי שמטרתו ירידה או שליטה במשקל עשוי להיות חלק מהפרוטוקול העולמי עבור חולי PsA, כתבו החוקרים. המלצה זו עולה בקנה אחד עם סקירה שיטתית של הקרן הלאומית לפסוריאזיס, אשר מצאה עדויות לתועלת בהפחתת משקל באמצעות דיאטה היפוקלורית בחולים הסובלים מעודף משקל והשמנת יתר עם פסוריאזיס ואו PsA.

המחקר האקראי, כפול-סמיות, מבוקר פלצבו, שנמשך 12 שבועות, שנערך בשלושה בתי חולים מ-2012 עד 2014, העריך אם שינויים בתזונה, תוספת נוגדי חמצון או ירידה במשקל של 5%-10% יכולים לשפר את פעילות מפרקים ואת העור ב-97 חולי PsA. המשתתפים חולקו אקראית לקבוצות התזונה הבאות: דיאטה-פלצבו (דיאטה היפוקלורית בתוספת פלצבו), דיאטת-דג (דיאטה היפוקלורית בתוספת 3 גרם ליום של אומגה 3), ופלצבו (דיאטה רגילה). הדיאטות הותאמו בקפידה לכל מטופל בנפרד. המשטר עבור חולים עם עודף משקל והשמנת יתר כלל הגבלה של 500 קק”ל, בעוד שלחולים אוטרופיים, דיאטות חושבו כדי לשמור על המשקל.

ב-91 המטופלים שהוערכו לאחר 12 שבועות, החוקרים הבחינו בדברים הבאים: ציון פעילות המחלה 28 (DAS28) עבור דלקת מפרקים שגרונית עם חלבון C-Reactive ומדד פעילות מחלה Bath Ankylosing Spondylitis Disease Activity Index השתפר, במיוחד בקבוצת הדיאטה-פלצבו (-0.6 ± 0.9, P = .004 ו-1.39 ± 1.97, P = .001, בהתאמה). פעילות מחלה מינימלית השתפרה בכל הקבוצות. קבוצת דיאטת הדגים הראתה ירידה משמעותית במשקל (-1.79 ± 2.4 ק”ג, P = .004), כמו גם ירידה בהיקף המותניים (-3.28 ± 3.5 ס”מ, P <.001) ובשומן בגוף (-1.2 ± 2.2 ק”ג , P = .006). יחד עם אלה, לא נראה מתאם מובהק בין ירידה במשקל לשיפור בפעילות המחלה, וכל עלייה של יחידה אחת בערך מדד האכילה הבריאה הפחיתה את הסבירות להשגת הפוגה ב-4%. בנוסף, כל עלייה של 100 קלוריות ביום גרמה לפגיעה של פי 3.4 בציון DAS28-Erythrocyte Sedimentation Rate.

לכתבה ב-Medscape

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מקור: Biomedicines
ד"ר דוד טובבין
ד"ר דוד טובבין
אין תגובות|10/12/2025

לשתי המחלות מאפיינים משותפים רבים וביניהם שכיחות גבוהה, גורמי סיכון, מחלות נלוות וסיבוכים כמו השמנה, יתר לחץ דם, סכרת, דיסליפידמיה ומחלת לב וכלי דם וכן הסכנה שבהתפתחות לכדי מחלה סופנית

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

מערכת האתר
מערכת האתר

חסר בויטמין D נפוץ מאוד בילדים ובמתבגרים באופן גלובלי. בגיל הילדות חסר זה יכול להוביל לרככת, לנכות ואף לתחלואה מסכנת חיים. בעשור השני לחיים מסת העצם גדלה משמעותית ולכן גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית לבריאות העצם בהמשך החיים. מעבר לכך, הידע לגבי השפעותיו הגופניות של ויטמין D שאינן קשורות בבריאות העצם הולך ומתרחב. קיימת חשיבות רבה להקפדה על ערכי ויטמין D תקינים בגיל הילדות וההתבגרות. מוצגות כאן יחד עמדת המומחים באנדוקרינולוגיה מהעיתון expert opinion of endocrinology and metabolism  ונייר העמדה של האיגוד לרפואת המתבגרים, שפורסם בעיתון לרפואת המתבגרים, כדי לסכם את ההמלצות הנוגעות לבירור ולטיפול בחסר בויטמין D בילדים ובמתבגרים.

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

ד"ר עדי זיו
ד"ר עדי זיו

ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, מביא אנליזה וסקירה סיסטמית שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, ששמה לה למטרה לאחד את המידע הידוע לגבי צריכת מיצים המורכבים מ-100% פירות והבנת ההשפעה של צריכה זו על משקל הגוף בילדים ומבוגרים.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן