Psoriasis

ניתוחי ירך בטוחים ויעילם בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית (Arthritis & Rheumatology)

בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית (Psoriatic Arthritis) או פסוריאזיס עורית אין סיכון מוגבר לסיבוכים לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך, בהשוואה לחולים עם אוסטיאוארתריטיס, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש ספטמבר בכתב העת Arthritis & Rheumatology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עד כה לא היה ידוע אם בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית או פסוריאזיס סיכון מוגבר לתוצאות שליליות לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך, בהשוואה לחולים עם אוסטיאוארתריטיס.

במסגרת המחקר הנוכחי זיהו החוקרים מקרים של דלקת מפרקים פסוריאטית ופסוריאזיס עורית והתאימו להם ביקורות עם אוסטיאוארתריטיס, להערכת גורמים המנבאים כאב או תפקוד ירוד לאחר ניתוח.

מבין 289 מקרים אפשריים, החוקרים בחנו את הנתונים אודות 63 חולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית ו-153 חולים עם פסוריאזיס עורית. נתונים לאחר-ניתוח היו זמינים עבור 71% מהחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית ו-62% מאלו עם פסוריאזיס עורית, כמו גם 93% מהחולים עם אוסטיאוארתריטיס. מהתוצאות עולה כי 51% מהחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית ו-56% מאלו עם פסוריאזיס עורית היו גברים, זאת בהשוואה ל-46% מאלו עם אוסטיאוארתריטיס.

מדדי מסת גוף היו גבוהים יותר בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית. לא תוארו הבדלים בגזע או ברמת ההשכלה בין הקבוצות. בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית או פסוריאזיס עורית תועד שיעור גבוה יותר של מחלות נלוות, בהשוואה לחולים עם אוסטיאוארתריטיס. שיעור המעשנים בהווה או בעבר היה גבוה יותר בקרב חולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית בהשוואה לחולים בשתי הקבוצות האחרות.

54% מהחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית נטלו טיפול ביולוגי/לא-ביולוגי ב-DMARD, זאת בהשוואה ל-8% מאלו עם פסוריאזיס עורית. לא תוארו הבדלים משמעותיים במדדי כאב או תפקוד לפני או אחרי הניתוח בין שלוש הקבוצות.

מדדי SF-36 MCS היו טובים יותר משמעותית בחולים עם אוסטיאוארתריטיס, הן לפני והן אחרי הניתוח. מדדי EQ5D היו גרועים יותר משמעותית לאחר הניתוח בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית ופסוריאזיס עורית. מניתוח הנתונים עלה כי דלקת מפרקים פסוריאטית או פסוריאזיס עורית לא הוביל לעליה בסיכון לסיבוכים לאחר הניתוחים. שביעות הרצון מהניתוחים הייתה גבוהה בכל שלוש קבוצות המחקר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי דלקת מפרקים פסוריאטית ופסוריאזיס עורית אינם מעלים את הסיכון לתוצאות גרועות לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך.

Arthritis & Rheumatology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה