Psoriasis

האם החלפת טיפול מתרופה ביולוגית אחת לשנייה בסובלים מפסוריאטיק ארתריטיס יעילה ? (Arthritis Rheum )

ע”פ מחקר תצפיתי חדש מה-Arthritis Rheum עולה שהחלפת טיפול בפסוריאטיק ארתריטיס מתרופה אחת ממשפחת חוסמי ה-TNF אלפא (TNFi) לאור אי תגובה בתרופה הראשונה  מאותה משפחה עשוייה להיות אפקטיבית ויעילה לפחות עבור כמחצית מהמטופלים.

מטרת החוקרים הייתה לתאר תדירות החלפת טיפול ב-TNFi בחולי פסוריאטיק ארתריטיס במסגרת טיפול שגרתי.

לצורך כך נעשה מחקר קוהורט תצפיתי שהתבסס על רשם (רג’יסטרי) דני ארצי. תוצאות הטיפול הוערכו באמצעות מדדי ה- ACR20/50/70 לצורך מדידת התגובה, ובמדד פעילות מחלת פרקים (DAS28 ) לצורך הערכת השגת הפוגה. בוצעה רגרסיה מסוג קפלן-מאייר להערכת הישרדות תחת טיפול תרופתי וזיהוי גורמי חיזוי לתוצאות לאחר ביצוע החלפת הטיפול.

בסה”כ מתוך 1,422 מטופלים שהחלו טיפול ב-TNFi , כ-39% החליפו לטיפול ביולוגי אחר במהלך 10 שנות המעקב. חציון תקופת המעקב היה 2.3 שנים. 56% מהמטופלים שביצעו החלפה היו נשים, והיו עם משך מחלה קצר יותר בהשוואה לאלו שלא החליפו (3 לעומת 4 שנים). 

בתחילת הטיפול ב-TNF הראשון, הציון הבריאותי הכולל של המחליפים (HAQ ) היה גבוה יותר (1.1 לעומת 0.9) , ה-DAS28 שלהם היה טוב יותר (4.8 לעומת 4.4), והציון שלהם בסרגל הכאב הויזואלי (VAS) היה גבוה יותר  (65 לעומת 62), ומדד העייפות שלהם היה 67 לעומת 64, כל ההבדלים במדדים היו מובהקים סטטיסטית עם p<0.05 .

במהלך הטיפול הראשון והשני ה-HAQ , ה-DAS28, ה-CRP וה-VAS פחתו לאחר 6 חודשים, ומשך הטיפול החציוני הכולל בתרופה היה 2.2 שנים לעומת 1.3 שנים באלו שלא החליפו תרופה.

ציוני עייפות נמוכים העלו את משך הטיפול ב-TNFi השני.

לאחר ההחלפה, שיעור המטופלים שהשיגו תגובה טובה לפי ACR20 היה 22% לאחר 3-6 חודשים  (ומס’ המטופלים שבהם היה צריך לטפל (NNT) בכדי להשיג תגובה טובה אחת היה 4.5 ) .

ככלל, שיעורי התגובה בטיפול השני היו נמוכים יותר מאשר בראשון: 19% לעומת 34% . בביקור הדו שנתי נמצא ש-47% מאלו שהחליפו את הטיפול השיגו תגובה של  ACR20 . לא היו הבדלים בין החלפות לתרופות שונות ממשפחת ה-TNF אלפא.

החוקרים מסכמים כי מטופלים עם פסוריאטיק ארתריטיס המחליפים טיפול מתרופה אחת מקבוצת ה-TNFi לתרופה שניה משיגים תגובה ומשך טיפול נמוכים יותר לאחר ההחלפה, אך עם זאת, כמחצית מאלו שהחליפו את הטיפול הצליחו להשיג ACR20 לאחר שנתיים מאז החלו את הטיפול ב-TNFi הראשון.

Arthritis Rheum 2013, onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/art.37876/abstract,

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה