Psoriasis

מחקר חדש בוחן את היעילות של נוגדי TNF שונים לטיפול בארתרופתיה פסוריאטית (מתוך Clinical Rheumatology)

מאת ד”ר בן פודה-שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יולי של ירחון Clinical Rheumatology עולה כי התכשיר Etanercept עשוי להיות היעיל ביותר מבין שלוש תרופות החוסמות Tumour necrosis factor (TNF) ומצויות בשימוש נרחב בטיפול ב-Psoriatic arthropathy (PsA).

החוקרים מסבירים כי התכשירים Adalimumab, Etanercept ו-Infliximab הינם התכשירים נוגדי ה-TNF הנפוצים ביותר בשימוש בקרב חולים עם PsA שאינם מגיבים לטיפול בתרופות אחרות, ואולם טרם נערכו מחקרים השוואתיים הבוחנים מהו התכשיר היעיל מביניהם. לפיכך, עשו החוקרים שימוש בנתוני מחקרים שבוצעו בהקצאה אקראית במטרה לבצע השוואה מעורבת ובלתי-ישירה של הטיפולים (Mixed treatment comparison, MTC). המדובר בסוג של מטה-אנליזה אשר מאפשרת להשוות בין מספר זוגות של זרועות טיפול ממחקרים שונים.

לשם כך, ערכו החוקרים סקירת ספרות במטרה לזהות מחקרים שבוצעו בהקצאה אקראית ובחנו את היעילות של נוגדי TNF שונים בחולים הסובלים מארתרופתיה פסוריאטית אל מול תרופת דמה, כאשר התוצא העיקרי היה תגובה לטיפול (American College of Rheumatology (ACR) 20) בתום שלושה חודשים.

החוקרים ניתחו נתונים ביחס למספר החולים שהגיבו לטיפול בקבוצת הטיפול הפעיל ובקבוצת תרופת הדמה בכל מחקר תוך שימוש ב-Fixed-effect Bayesian MTC. הטיפולים הושוו על פי יחס הסיכויים (OR) וכן חושבה הסבירות של כל טיפול להיות המיטבי מביניהם.

החוקרים איתרו ארבעה מחקרים רלוונטיים, עם סך של 820 חולים. הם מצאו כי כל התכשירים שנבדקו היו טובים יותר מאשר תרופות הדמה, וכי ההבדלים ביניהם לא הגיעו לכדי מובהקות סטטיסטית. עם זאת, הסבירות של Etanercept להיות התכשיר המיטבי מביניהם הייתה לדבריהם 71%, לעומת 24.7% עבור Infliximab ו-4.3% עבור Adalimumab.

על אף ששלושת התכשירים שנבדקו היו עדיפים על פני תרופת דמה, ושלא נצפו הבדלים מובהקים סטטיסטית ביניהם, מסכמים החוקרים כי ל-Etanercept חושבה הסבירות הרבה ביותר להביא לתגובה לטיפול. 

Clinical Rheumatology 2011

לידיעה ב-NeLM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה