Psoriasis

הנחיות לטיפול בפסוריאזיס ו-psoriatic arthritis (מתוך J Am Acad Dermatol)

מאת ד”ר אולה קראסיק

בגיליון פברואר של כתב העת Journal of American Academy of Dermatology פרסמה האקדמיה האמריקאית לדרמטולוגיה, ה-AAD (או American Academy of Dermatology ) הנחיות מעודכנות לטיפול בפסוריאזיס. ההנחיות מבוססות על סקר ספרות בין השנים 1960-2010.

פסוריאזיס הינה מחלה כרונית דלקתית נפוצה, המערבת מערכות שונות בגוף, והפוגעת בכ-2% מהאוכלוסיה. התסמינים העיקריים מתבטאים במערכת העור והמפרקים. לדברי המומחים בתחום, על הטיפול בפסוריאזיס להיות מותאם באופן אישי לכל מטופל, תוך התחשבות ביעילות הטיפול, תופעות הלוואי, הזמינות, ומחלות הרקע של המטופל.

טיפול בפסוריאזיס מוגבל

* פסוריאזיס מוגבל פוגע בפחות מ-5% משטח הגוף. כ-80% מחולי פסוריאזיס סובלים מפסוריאזיס מוגבל.

* הקו הראשון של הטיפול בפסוריאזיס מוגבל הוא סטרואידים מקומיים.

* במקרים מסויימים ניתן לטפל באנלוגים של ויטמין D כקו ראשון.

* גישות טיפול מקומיות נוספות כוללות תרופות מקבוצת הרטינואידים, tacrolimus (פרוטופיק) וקרינה אולטרא-סגולה.

* קיימות עדויות מוגבלות אודות יעילות השימוש בקרמים ושמנים לריכוך העור. אמנם, ריכוך העור ושמירה על ההידרציה של הפלאק הפסוריאטי מהווים אספקט חשוב מהטיפול הרוטיני בעור במטופלים עם פסוריאזיס.

* יש להעריך מטופלים עם פסוריאזיס מוגבל לנוכחות של psoriatic arthritis . בנוכחות psoriatic arthritis יש מקום לטיפול חזק יותר מטיפול מקומי בלבד.

* הנחיות נוספות לטיפול חזק יותר כוללות נוכחות פלאקים אשר לא מגיבים לטיפול מקומי על הפנים, אברי המין, כפות הידיים או הרגליים, הקרקפת, או בקפלי עור (intertriginous ). כמו כן, מחלה שלא מגיבה לטיפול מקומי ומפריעה לאיכות החיים מצריכה טיפול חזק יותר.

טיפול בפסוריאזיס בינוני עד חמור

* במטופלים עם פסוריאזיס בינוני עד חמור, אך ללא psoriatic arthritis , טיפול בקרינה אולטרא-סגולה מהווה אפשרות טיפול חשובה. בנוסף, יש מקום לשימוש בתכשירים סיסטמיים כגון Methotrexate (מתוטרקסאט), cyclosporine (ציקלוספורין), ו-acitretin (ניאוטיגאזון).

* אם התכשירים הסיסטמיים אינם יעילים או אינם נסבלים בשל תופעות לוואי, יש מקום לטיפול בתכשירים ביולוגיים, כגון alefacept (אמביב) לטיפול בפסוריאזיס עורי בלבד,  infliximab (רמיקד), etanercept (אנברל), adalimumab (יומירה), golimumab לטיפול ב-psoriatic arthritis בלבד, ustekinumab (סטלרה) לטיפול בפסוריאזיס עורי בלבד.

* תכשירים לטיפול בפסוריאזיס בינוני עד קשה אשר נמצאים במחקרים קליניים בשלב 2 או 3 כוללים anti-interleukin-12/23 antibody, briakinumab, anti-IL-17 antibody, IL-17 receptor blockers, p-selectin inhibitors, Janus kinase inhibitors .

Psoriatic Arthritis

* מצב זה מתפתח ב-25-30% מחולי פסוריאזיס, לרב 5-12 שנים לאחר תחילת המעורבות העורית.

* הטיפול במטופלים עם psoriatic arthritis בינוני עד קשה ללא התוויות נגד, הינו Methotrexate .

* אם המצב לא משתפר לאחר 12-16 שבועות של טיפול, ניתן להחליף את הטיפול או להוסיף טיפול בכל מעכב של tumor necrosis factor alpha .

J Am Acad Dermatol. February, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה