Psoriasis

מתן טופיקלי של paricalcitol מועיל בטיפול בפלאק-פסוריאזיס (Br J Dermatol)

על-פי תוצאות מחקר ניסיוני שפורסמו לאחרונה מתן טופיקלי של paricalcitol יעיל ובטוח לשימוש לטיפול בפלאק-פסוריאזיס.

החוקרים כותבים כי עדיין קיים צורך בפיתוח גישות פרמקולוגיות חדשות לטיפול בפסוריאזיס, וכי מתן טופיקלי של רכיבי ויטמין D הוכחו כיעילים ובטוחים לשימוש בטיפול בפסוריאזיס. הם מסבירים כי paricalcitol (הוא 19-nor-1,25-dihydroxyvitamin D2) הוא אנלוג חדש של ויטמין D שפותח למניעת פעילות יתר משנית של בלוטת התריס בחולים הסובלים מכשל כליות כרוני.

במחקר כפול-סמיות ומבוקר עצמאית זה ערכו החוקרים השוואה בין השפעות משחת paricalcitol (במינון 15µg/g) לבין משחת פלצבו שניתנו פעם ביום במשך 12 שבועות ל-11 חולים הסובלים מפלאק-פסוריאזיס מדרגת חומרה בינונית. בכדי לקבוע את ההשפעה הביולוגית השוו החוקרים את הביטוי האימונו-היסטוכימי של transglutaminase K, הוא סמן לדיפרנציאציה אפידרמלית בעורם של החולים משתי קבוצות הטיפול.

כבר מן השבוע הראשון הראה הטיפול ב-paricalcitol יתרון על-פני מתן פלצבו, עם שיפורים גדולים יותר בהערכה ובחומרה הכללית של האדמומיות, הגבההת הפלאק, והקשקשים (P < .001). לאחר 12 שבועות של טיפול ב-paricalcitol השתנתה כמעט לחלוטין האימונו-ריאקטיביות של transglutaminase K לדפוס האופייני לעור לא-פגוע של חולה הפסוריאזיס.

לא הופיעו סימפטומים של גירוי עור מקומי, ולא שינויים קליניים רלוונטיים במשתני המעבדה שכללו את רמות הסידן, הזרחן והורמון הפארא-תירואיד בדם ואת יחס הסידן-קראטינין בשתן. אולם, החוקרים מזהירים כי הפרעות במשק הסידן והזרחן עלולות להפוך שכיחות יותר במהלך טיפול ממושך ועלפפני כל שטח העור המושפע. הם ממליצים על ביצוע מחקרים נוספים להערכת ההשפעות ארוכות הטווח של הטיפול.

החוקרים מסכמים כי מריחה חד יומית של משחת paricalcitol נמצאה יעילה ובטוחה לשימוש לטיפול בפלאק-פסוריאזיס וכי מנגנון ההשפעה המופחתת של אנלוג זה של ויטמין D על הסידן והזרחן בהשוואה ל-calcitriol איננו מובן במלואו.

Br J Dermatol. 2004;151:190-195

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה