Prematurity

ההשפעה של פגות ומשקל לידה נמוך מאוד על תפקודי הראיה בבגרות (Acta Ophthalmol)

תינוק

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Acta Ophthalmologica עולה כי פגות ומשקל לידה נמוך מאוד מלווים בסיכון מוגבר תפקודי ראיה ירודים בגיל מבוגר, אם כי המנגנון בבסיס הקשר הנ”ל אינו מובן היטב.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את תפקודי הראיה והמצב הבריאותי על-רקע תפקודי ראיה במבוגרים בשנות ה-30 וה-40 לחייהם, אשר נולדו פגים ובמשקל לידה נמוך מ-1,500 גרם.

מדגם המחקר כלל 137 מבוגרים שנולדו מוקדם ובמשקל לידה נמוך מאוד ו-158 ביקורות שנולדו במועד והיו בגילאי 31-43 שנים משני מדגמים: מדגם Helsinki Study of Very Low Birth Weight Adults (פינלנד) ומדגם NTNU Low Birth Weight in a Lifetime Perspective Study (נורבגיה). הם התבססו על נתונים ארציים ומדדו את חדות הראיה המתוקנת הטובה ביותר לפי מדד ETDRS (או Early Treatment Diabetic Retinopathy Study), רגישות לניגודיות, שדות ראיה, לחץ תוך-עיני, דיווח-עצמי על המצב הבריאותי על-רקע תפקודי ראיה ושאלון National Eye Institute Visual Function Questionnaire-25.

מהנתונים עולה כי במבוגרים עם היסטוריה של משקל לידה נמוך מאוד תועדו מדדי חדות ראיה נמוכים יותר בהשוואה לביקורות  לפי מדד ETDRS בעין הטובה (ממוצע של 86.7 לעומת 90.2, p=0.02) ובעין הגרועה (ממוצע של 82.3 לעומת 87.6, p=0.003).

במבוגרים עם היסטוריה של משקל לידה נמוך מאוד תועדו גם ספים נמוכים יותר של רגישות לניגודיות במספר תדירויות מרחביות ומדדים נמוכים יותר בהשוואה לביקורות ב-8 מבין 12 תתי-מדדים של המצב הבריאותי על-רקע תפקודי ראיה. לא תועדו הבדלים בין הקבוצות בהערכות שדות ראיה ולחץ תוך-עיני.

החוקרים מדווחים כי שני משתתפים עם היסטוריה של משקל לידה נמוך מאוד היו עיוורים. לא תועדו מקרים של רטינופתיה של פגות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מציעים כי ירידה בתפקודי הראיה ובמצב הבריאותי על-רקע תפקודי ראיה מהווים השלכות ארוכות-טווח אפשריות של פגות ומשקל לידה נמוך מאוד.

Acta Ophthalmol. 2023 May 12

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה