Prematurity

השמנה לפני היריון מעלה את הסיכון ללידה לפני 28 שבועות היריון (Paediatric Perinatal Epidemiol.)

ידוע כי בנשים שמנות סיכון מוגבר ללידה מוקדמת לפני השלמת 28 שבועות היריון, אך הקשר בין מדד מסת הגוף לפני ההיריון ובין הסיכון ללידה מוקדמת הוא מורכב ומושפע מגזע ומוצא אתני, גיל היריון והיסטוריה מיילדותית, כך עולה מתוצאות מחקר מבוסס-אוכלוסיה, שפורסמו במהדורת יולי של כתב העת Paediatric and Perinatal Epidemiology.

החוקרים התבססו על מדגם עוקבה שכלל קרוב למיליון לידות של עוברים יחידים בקליפורניה בין 2007-2009, ובחנו את הקשר בין מדד מסת הגוף לפני ההיריון ובין לידה מוקדמת ספונטאנית לאורך מגוון מדדי מסת גוף, גיל היריון וגזע/מוצא אתני. הם לא כללו במחקר נשים עם סוכרת לפני ההיריון, סוכרת היריונית, יתר לחץ דם במהלך ההיריון, רעלת היריון ויתר לחץ דם כרוני.

לאחר תקנון לגיל האם, רמת השכלה, גובה והתחלת טיפול קדם-לידתי, השמנה לפני ההיריון (מדד מסת גוף של 30 ק”ג למטר בריבוע ומעלה) באימהות ללא ילדים לוותה בעליה דרמטית בסיכון ללידה לפני 28 שבועות היריון, אך לא בגיל היריון מאוחר יותר. בכל קבוצה אתנית, הסיכון היה הגבוה ביותר בגילאי ההיריון המוקדמים ביותר ובדרגות ההשמנה הגבוהות ביותר.

בקרב אימהות בלידה ראשונה בקטגורית השמנת-יתר III (מדד מסת גוף של 30 ק”ג למטר בריבוע ומעלה), הסיכון היחסי ללידה מוקדמת לאחר 20-23 שבועות היריון עמד על 6.29 בלבנים לא-היספאנים, 4.34 בנשים שחורות לא-היספאניות ו-4.45 בנשים היספאניות.

בנשים שמנות בהיריון שני או למעלה מכך, הסיכון ללידה לאחר 20-23 שבועות היריון היה גבוה יותר, בהשוואה לנשים בעלות משקל תקין, אך הסיכון היחסי היה פחות מוגבר בנשים שמנות בלידה ראשונה.

ללא תלות בלידות קודמות או מוצא/גזע, החוקרים זיהו קשר בין תת-משקל (מדד מסת גוף נמוך מ-18.5 ק”ג למטר בריבוע) ובין עליה קלה בסיכון ללידה מוקדמת לאחר 24 שבועות ומעלה.

החוקרים מאמינים כי תהליכים דלקתיים תורמים ללידה מוקדמת, בעיקר בשבועות היריון מוקדמים יותר.

Paediatric Perinatal Epidemiol. 2014;28:302-311

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה