Pregnancy

האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Epidemiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר אפשרי בין תחושת דחק וחרדה בזמן הריון ובין סיכון מוגבר ללידה בשבוע מוקדם יותר, אך רק בשבועות מוקדמים של ההיריון.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שהאטיולוגיה אינה ידועה היטב, לידה מוקדמת מהווה סוגיה רפואית חשובה מאחר והינה הגורם המוביל לתחלואה ותמותה בילדים. דחק הינו אחד המצבים הנפוצים ביותר סביב היריון ולידה ועשוי להביא לעליה בסיכון ללידה מוקדמת. במאמר בנוכחי הם ביקשו לבחון את הקשר בין תחושת דחק וחרדה אצל האם ובין משך ההיריון.

החוקרים התבססו על נתונים ממדגמים מקנדה, צרפת ונורבגיה וכללו 5,297 הריונות של עובר יחיד להערכת הקשר בין תחושת דחק ומשך ההיריון וכן 55,775 הריונות להערכת הקשר בין תחושת חרדה ובין משך ההיריון.

מהנתונים עולה כי רמות דחק בינוניות (יחס סיכון של 1.92, רווח בר-סמך 95% של 0.83-4.48)  וגבוהות (יחס סיכון של 2.04, רווח בר-סמך 95% של 0.77-5.37) במהלך ההיריון נקשרו עם משך הריון קצר יותר ולידה בתקופת פגות מוקדמת מאוד או מוקדמת במידה בינונית, אם כי הקשר לא היה מובהק סטטיסטית.

עוד מדווחים החוקרים על קשר בין חרדה ובין משך ההיריון בפגות מוקדמת מאוד ופגות  מוקדמת במידה בינונית (יחס סיכון של 1.66, רווח בר-סמך 95% של 1.32-2.08) ולידה בשבוע מוקדם במועד (יחס סיכויים של 1.15, רווח בר-סמך 95% של 1.08-1.23).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין חרדה ודחק ובין סיכון מוגבר ללידה מוקדמת, אם כי קשר זה תואר רק בשלבים מוקדמים מאוד. הם מעלים את האפשרות לסיבתיות הפוכה מאחר וחרדה בשלב מאוחר יותר של ההיריון עשויה לנבוע מחשש מפני סימנים מוקדמים של לידה מוקדמת.

Eur J Epidemiol, May 28, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה