עישון אימהי במהלך היריון מעלה סיכון לפגיעה כלייתית בצאצאים (Clin J Am Soc Nephrol)

בנשים המעשנות במהלך ההיריון תתכן עליה בסיכון לנזק כלייתי בצאצאים, בהשוואה לאימהות הנמנעות מעישון סיגריות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Clinical Journal of the American Society of Nephrology.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 44,595 ילדים והתמקדו בנוכחות פרוטאינוריה בגיל שלוש שנים, שהוגדרה בנוכחות חלבון בשתן 1+ ומעלה. הנתונים אודות עישון אימהי נאספו במהלך ביקורי מעקב אחר נשים לפני לידה והחוקרים אספו גם נתונים מהרשומות הרפואיות במהלכי ביקורי המעקב אחר הילדים בגילאי 4, 9, 18 ו-36 חודשים.

בסיכומו של דבר, 79% מהנשים דיווחו כי מעולם לא עישנו ו-4% הפסיקו לעשן במהלך ההיריון. כ-17% מהאימהות המשיכו לעשן במהלך ההיריון.

הסיכון האבסולוטי לפרוטאינוריה בילדים היה נמוך אך הסיכוי לפרוטאינוריה היה גבוה יותר ב-24% בילדים לאימהות שעישנו במהלך ההיריון.

שכחיות פרוטאינוריה בילדים עמדה על 1.7% בילדים לאימהות מעשנות, 1.6% באלו לאימהות שעישנו בעבר ו-1.3% בילדים לאימהות שלא עישנו מעולם.

בילדים שנחשפו לעישון פאסיבי בביתם תועד גם כן סיכון מוגבר לפרוטאינוריה, בהשוואה לילדים שלא התגוררו עם מעשנים, אך ההבדל לא היה גדול דיו בכדי לשלול אפשרות כי מדובר בממצא אקראי.

ממצאי המחקר מצטרפים לבסיס העדויות הקושר בין עישון ובין נזק כלייתי, קשר שהוכח בעבר במספר מחקרים עבור מבוגרים מעשנים וילדים שנחשפו לעישון פאסיבי. עישון אימהי הוביל לירידה בגודל הכליה בצאצאים, ממצא מטריד מאחר וידוע כי פגם בהתפתחות כליות תורם ליתר לחץ דם ונזק כלייתי במבוגרים.

Clin J Am Soc Nephrol 2016

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מתי נכון לאמץ סטורציות גבוהות יותר ומתי סטורציות נמוכות יותר בפגים בשבוע 27 לכל היותר?

מתי נכון לאמץ סטורציות גבוהות יותר ומתי סטורציות נמוכות יותר בפגים בשבוע 27 לכל היותר?

מקור: JAMA Network Open
ד"ר ברנרד ברזילי
ד"ר ברנרד ברזילי
אין תגובות|03/08/2026

מטרת המחקר הייתה להעריך את הפשרה (Trade-off) שבין תמותה ל־ROP, המצריך טיפול כתוצאה מקביעת יעדי סטורציה, ולבחון כיצד השונות בסיכוני הבסיס במרכזים הרפואיים השונים משפיעה על פשרות אלו

הזנה אנטרלית מלאה מוקדמת לעומת הזנה שמרנית בפגים בשבועות 27–32 להיריון: מחקר אקראי מבוקר

הזנה אנטרלית מלאה מוקדמת לעומת הזנה שמרנית בפגים בשבועות 27–32 להיריון: מחקר אקראי מבוקר

מקור: Neonatology
ד"ר ברנרד ברזילי
ד"ר ברנרד ברזילי
אין תגובות|12/07/2026

בעוד מחקרים קודמים הוכיחו את בטיחותה של ETEF בפגים יציבים (VLBW), מחקר אקראי מבוקר (RCT) זה נועד להעריך את היעילות ואת הבטיחות של גישה זו בהשוואה להזנה שמרנית (CEF)

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן