Physiotherapy Other

האם יש תועלת לפיזיותרפיה בטיפול בכאב על-רקע פציעת צליפת שוט? (Lancet)

פציעות צליפת שוט (Whiplash) עשויות להוביל לכאב ממושך, אך ממחקר חדש עולה כי הדרכה כיצד להתמודד עם ההפרעה, עם רשימת תרגילים אפשריים, הביאה להפחתת הכאב באופן דומה לטיפול פיזיותרפי אינטנסיבי.

הממצאים סותרים את הבסיס הביולוגי והתיאורטי לתועלת של טיפולי פיזיותרפיה שהודגמה במחקרים קודמים. לפיכך, החוקרים הופתעו מאוד מהממצאים העולים מהמחקר, לפיהם אין כל הבדל בין שתי הגישות.

מחקר קודם מצא כי למעלה ממחצית מהחולים עם פגיעות אלו עדיין סבלו מכאבים חצי שנה לאחר התאונה ועד 30% סבלו ממוגבלות מתונה-עד-חמורה כתוצאה מכך.

מדגם המחקר הנוכחי כלל 150 משתתפים מאוסטרליה, שגויסו בין ספטמבר 2009 ועד 2012. כל המשתתפים היו בגילאי 18-65 שנים וסבלו מכאב על-רקע פציעת צליפת שוט במשך לפחות שלושה חודשים, אך לא יותר מחמש שנים. כל החולים סבלו מכאב בדרגה מתונה או מוגבלות מתונה בשל הכאב, ולא קיבלו כל טיפול לפגיעה.

כל משתתף קיבל חומרי הדרכה באשר להתמודדות ואפשרויות טיפול בפציעה, כמו גם הוראות לתרגילים בסיסיים לביצוע בבית. לאחר מכן המשתתפים חולקו לשתי קבוצות, כאשר מחצית מהמשתתפים לקחו חלק בעשרים מפגשי אימונים אישיים ואינטנסיביים במשך שעה אחת עם פיזיותרפיסט במשך 12 שבועות. במהלך מפגשים אלו, המטפלים הנחו את המשתתפים בביצוע תרגילים שנועדו לשפר את הגמישות של הצוואר ועמוד השדרה, היציבות, התנוחה וגורמים אחרים.

יתר המשתתפים לקחו חלק בפגישה אחת בת חצי שעה עם פיזיותרפיסט לקריאת חומרי הדרכה, הצגת שאלות בנוגע להמלצות ומעבר מהיר על התרגילים עם הנחיה מינימאלית. הם גם יכלו ליצור קשר עם המטפל באמצעות הטלפון פעמיים, במידה ונדרשה הבהרה נוספת.

החוקרים התבססו על סולם של 0-10 נקודות, כאשר 10 נקודות מעיד על הכאב החמור ביותר שניתן לדמיין, להערכת רמת הכאב של המשתתפים בתחילת המחקר, ושוב לאחר 14 שבועות, שישה חודשים ושנה לאחר מכן.

בכל בדיקה, החוקרים שאלו את המשתתפים להערכתם את מצב ההחלמה שלהם ואת היקף המוגבלות עקב הפציעה וכן העריכו את טווח התנועה של עמוד השדרה של החולים.

מהנתונים עולה כי בתחילת המחקר, חולים שחולקו לקבוצת טיפול פיזיותרפי דירגו את הכאב בהיקף של 5.5 נקודות, בממוצע, בעוד שאלו בקבוצת הביקורת דירגו את הכאב בהיקף של 4.9 נקודות. שנה מאוחר יותר, מספרים אלו צנחו ל-3.7 ו-4.4, בהתאמה. ההבדל בשינויים בין הקבוצות לא היה משמעותי. דירוג המשתתפים ההחלמה והיכולת התפקודית שלהם נטה מעט לטובת תכנית האימונים, אך שוב, ההבדלים לא היו מובהקים סטטיסטית.

החוקרים כותבים כי לאור הממצאים, על רופאים ופיזיותרפיסטים לבחון מחדש את אופן הטיפול בפציעות צליפת שוט.

Lancet 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה