Physiotherapy Other

בדיקות סקר עשויות לנבא סיכון מוגבר לקרעים ב- ACL בספורטאיות (מתוך כנס ה- American College of Sports Medicine)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר חדש שפורסם בכנס ה- American College of Sports Medicine, עולה כי ניתוח ביומכני של נשים בתחילת ההתבגרות המינית עשוי לנבא אלו אתלטיות מועדות לסבול מקרעים ב- ACL (anterior cruciate ligament) בעתיד.

לדברי החוקרים, מידע זה חשוב, היות והוא עשוי לאפשר התערבות מוקדמת באלו המדגימות סיכון גבוה לקרע ב- ACL.

החוקרים פיתחו את בדיקת הסקר ע”י ניתוח גורמי הסיכון ל- ACL, והתוצאות של מספר מבחני תנועה המבוצעים על יותר מ- 1,500 נבדקות.

מתוצאות הניתוח עולה כי לבנות יש יותר תנועת ולגוס (valgus) כאשר הן נוחתות מקפיצה של 30 ס”מ, בהשוואה לבנים; הבדל זה ניכר בעיקר בשיא גיל ההתבגרות של הבנות, ונעלם לאחר גיל ההתבגרות.  שימוש בממצא זה בנומוגרמה צפה פגיעה ב- ACL ברגישות של 85% וסגוליות של 93%, בנבדקים שעברו בדיקות בתנאי מעבדה ונותרו תחת מעקב במשך 4 שנים.

יחד עם זאת, החוקרים הבחינו בכך שרק לקומץ מהספורטאים גישה לאמצעי מעבדה חדישים, ועל כן עלה הצורך לפתח שיטה שתוכל להיות מאומצת בסביבות שונות .  החוקרים פיתחו כלי ידידותי לרופאים להערכת נחיתה הכולל מדידות של ולגוס של הברך, טווח כיפוף של הברך, מסת הגוף, אורך הטיביה, ויחס שריר ארבע ראשי לקבוצת שרירי ה- hamstring.

כלי זה של הערכות צפה סיכון לקרע של ה- ACL עם רגישות של 73% וסגוליות של 70%.  לטענת החוקרים, יש להתאים את ממצאיהם לתנאי סביבות הקהילות ולערוך בדיקות עפ”י הצורך והיכולת בקרב ילדי הקהילה.

החוקרים מוסיפים כי לפני גיל ההתבגרות, ההיארעות של קרעים ב- ACL שווה בין שני המינים.  אולם, סביב גיל 12, קרעים ב- ACL הופכים נפוצים פי 2 בקרב המין הנשי.  בשונה מגברים, פחות סביר שנשים ידגימו זינוק נוירו מוסקולארי בזמן שהן צומחות לגובה, ועל כן הן חוות גביהה ניכרת ללא תמיכה מספקת בכח.  תוצאות אלו מביאות ללחצים ביומרניים שעשויים להוביל לקרעים ב- ACL.

תוכניות אימון נוירו מוסקולארי עשויות להפחית את הסיכון לפגיעה ב- ACL בספורטאיות, לכדי הסיכון הנמוך יותר המופיע בגברים.

המומחים מגדירים מחקר זה כחשוב, היות ומטרתו לצפות נזקים בעתיד ולבצע התערבות בזמן על מנת להקטין סיכון לקרעים ב- ACL.

מתוך הכנס השנתי ה- 57 של ה- ACSM (American College of Sports Medicine), שנערך ביוני 2010, בבולטימור, ארה”ב.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה