Physiotherapy Other

האם עלייה חדה בלחץ הדם בעת פעילות גופנית מגבירה את הסיכון לתמותה קרדיווסקולארית באנשים בריאים? (מתוך Circulation)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר פרוספקטיבי חדש אשר פורסם בגיליון מאי של ירחון Circulation עולה כי עלייה חדה בלחץ הדם במהלך פעילות גופנית באינטנסיביות בינונית עלולה להגביר את הסיכון לתמותה ממחלה קרדיווסקולארית במבוגרים בריאים.

החוקרים מצאו כי מבוגרים שאינם סובלים מיתר לחץ דם אשר חווים עלייה חדה בלחץ הדם במהלך פעילות גופנית נמוכה על גבי הליכון הראו סיכון מוגבר פי 1.5-2 לתמותה קרדיווסקולארית. לדבריהם, רופאים כיום נוטים להתעלם מלחץ הדם בעת פעילות גופנית, אולם עלה בידם להראות במחקרם זה כי לחץ הדם עשוי לסייע באיתור אוכלוסיה המצויה בסיכון גבוה.

מחקרים קודמים הראו כי נבדקים נורמוטנסיביים אשר חווים עלייה מופרזת בלחץ הדם במהלך מבחן מאמץ הינם בעלי סיכון מוגבר לפתח יתר לחץ דם קליני בהשוואה לאלו שמראים עלייה תקינה בערכי לחץ הדם. עם זאת, מחקרים אלו לא קבעו בצורה מוחלטת שמא לחץ הדם בעת פעילות גופנית בנבדקים בריאים עשוי לנבא את הסיכון להתקף לב, שבץ מוחי או תמותה קרדיווסקולארית, מסבירים החוקרים.

במחקר נכללו 6,578 גברים ונשים אסימפטומטיים (גיל ממוצע 46 שנים) במסגרת מחקר ה-Lipid Research Clinics Prevalence Study בין השנים 1972 ו-1976, אחריהם נמשך מעקב עד לסוף שנת 1995 או עד למותם.

החוקרים מדווחים כי 2,338 מהנבדקים הראו ערכי לחץ דם תקינים, 2,506 הראו טרום-יתר לחץ דם (ל”ד בין 120/80 ל-139/89), ו-1,734 היו היפרטנסיביים. בנוסף, נתבקשו הנבדקים לבצע מבחן מאמץ סטנדרטי על גבי הליכון בפרוטוקול Bruce בעת הכללתם במחקר. במהלך תקופת מעקב ממוצעת של 20 שנים, מתו 385 נבדקים (7.9%) בשל מחלה קרדיווסקולארית.

בקרב נבדקים ללא יתר לחץ דם (לחץ דם בסיסי ללא טיפול של פחות מ-140/90 mmHg), נקשרה מדידת לחץ דם של 180/90 במהלך שלב 2 של פרוטוקול Bruce (2.5 מטר לשעה בזווית של 12%) בסיכון מוגבר לתמותה קרדיווסקולארית, וזאת ללא תלות באם הנבדק הראה בתחילה לחץ דם תקין לגמרי או טרום יתר לחץ דם. החוקרים מוסיפים כי עבור של עלייה של 10/5 mmHg, עמד יחס הסיכון של 1.96 ביחס ללחץ הדם הסיסטולי (p<0.001) ועל 1.48 ביחס ללחץ הדם הדיאסטולי (p=0.02).

נבדקים עם ערכי לחץ דם תקינים בתחילת המעקב ולחץ דם סיסטולי גבוה בעת פעילות גופנית בשלב 2 של פרוטוקול Bruce הראו את העלייה הגבוהה ביותר בסיכון לתמותה קרדיווסקולארית בהשוואה לנבדקים עם טרום יתר לחץ דם או יתר לחץ דם (Adjusted HR, 2.39; p=0.007), וזאת ללא תלות בגורמי סיכון אחרים כגון עישון, סוכרת וכולסטרול.

בנוסף, נבדקים עם טרום יתר לחץ דם שהראו ערכי לחץ דם סיסטוליים גבוהים בשלב 2 של פרוטוקול Bruce הראו אף הם סיכון מוגבר לתמותה קרדיווסקולארית (aHR, 1.64; p=0.01). עם זאת, לחץ הדם המוגבר בעת הפעילות הגופנית לא הגביר את הסיכון לתמותה קרדיווסקולארית בנבדקים עם יתר לחץ דם.

החוקרים סבורים כי עורקים וורידים נוקשים עשויים להסביר מדוע לחץ הדם עלול לזנק במהלך פעילות גופנית בינונית בעוצמתה בנבדקים בריאים. לדבריהם, יתכן וכלי דם עבים מתקשים להסתגל לזרימת הדם המוגברת מן הלב.

החוקרים מסכמים כי עבור מטופלים נורמוטנסיביים ועבור אלו עם טרום יתר לחץ דם, ערכי לחץ דם הגבוהים מ-180/90 במהלך שלב 2 של פעילות גופנית בפרוטוקול Bruce הינם סמן לסיכון מוגבר משמעותית לתמותה קרדיווסקולארית, ולפיכך מוסיפים ערך מנבא לצד מדידת לחץ הדם במנוחה וגורמי סיכון נוספים, ועשויים להצביע על צורך בטיפול אגרסיבי יותר מכפי שמומלץ כיום בחולים אלו.

Circulation 2010;121:2109-2116

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי שיעורי התמותה משנית לאנדוקרדיטיס זיהומי במבוגרים עם מחלת לב מולדת הם נמוכים, אך טיפול שמרני במקרים אלו מלווה בסיכון הגבוה ביותר לתמותה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת לב מולדת זרימת דם טורבולנטית חריגה מלווה בסיכון הגבוה ביותר לאנדוקרדיטיס זיהומי. למרות התקדמות באבחנה וטיפול, […]

  • משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי משלב פעילות גופנית עם טיפול ב-Liraglutide מהווה גישה יעילה להפחתת משקל המשמרת את צפיפות העצם באתרים בעלי חשיבות קלינית. החוקרים מדנמרק השלימו ניתוח משני של תוצאות מחקר אקראי קודם שכלל 195 חולים (גיל ממוצע של 42.82 שנים) עם השמנת-יתר וללא סוכר, אשר קיבלו טיפול להפחתת […]

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • מחלת כליות כרונית בשלב מתקדם מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים מבוגרים (Kidney Med)

    מחלת כליות כרונית בשלב מתקדם מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים מבוגרים (Kidney Med)

    במאמר שפורסם בכתב העת Kidney Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים מבוגרים שלקחו חלק במחקר SPRINT, קצב פינוי גלומרולארי נמוך ללא אלבומינוריה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה, אך ללא סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיימת מחלוקת באשר לסיווג KDIGO (או Kidney Disease: Improving Global Outcomes) של מחלת […]

  • פעילות גופנית בשעות הערב טובה יותר להפחתת רמות סוכר בדם (Obesity)

    פעילות גופנית בשעות הערב טובה יותר להפחתת רמות סוכר בדם (Obesity)

    פעילות גופנית המבוצעת בעיקרה בשעות הערב מלווה ברמות סוכר נמוכות יותר במבוגרים בעלי אורח חיים יושבני עם עודף-משקל או השמנת-יתר, בפרט באלו עם הפרעה במשק הסוכר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Obesity. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אימונים גופניים בשעות אחר הצהריים והערב משפרים א משק הסוכר במבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר, אך […]

  • ההשפעה של חשיפה תוך-רחמית לחסמי ביתא על התוצאות סביב הלידה בנשים עם מחלת לב (Int J Cardiol)

    ההשפעה של חשיפה תוך-רחמית לחסמי ביתא על התוצאות סביב הלידה בנשים עם מחלת לב (Int J Cardiol)

    בנשים עם היסטוריה של מחלת לב תועד קשר בין חשיפה אימהית לחסמי ביתא ובין הסיכון לסיבוכים סביב הלידה, כאשר Labetalol לווה בסיכון הנמוך ביותר ללידת תינוק קטן לגיל ההיריון, בעוד שהממצאים תומכים בהמלצה להימנע משימוש ב-Atenolol. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חסמי ביתא משמשות לעיתים קרובות בזמן הריון, בעיקר בנשים עם מחלת לב. תרופות אלו […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה