Physiotherapy Other

האם תיקון מוקדם של מום לבבי מולד קשור לאיחור התפתחותי מוטורי וקוגניטיבי? (מתוך Pediatrics)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מטה-אנליזה שפורסמה בירחון ה- Pediatrics במרץ 2010, עולה כי ילדים העוברים תיקון ניתוחי של מום לבבי מולד במהלך ששת חודשי חייהם הראשונים, יבטאו עיכובים התפתחותיים קוגניטיביים ומוטוריים בגיל שנה.

החוקרים מסבירים כי עלולים להופיע סימנים מדאיגים כבר בגיל שנה המסוגלים להעלות חשד לגבי סיכון מוגבר לבעיות התפתחותיות בילדים המועדים לכך.

במטה-אנליזה זו איתרו החוקרים מתוך מאגרי מידע בין השנים 1999 2008, מחקרים שכללו תינוקות שעברו תיקונים ניתוחיים קבועים או זמניים למומי לב מולדים עד גיל חצי שנה.  לבסוף נכללו 8 מחקרים שהיו בחלקם מחקרי ביקורת בבחירה אקראית שנערכו במרכז רפואי יחיד ובחלקם מחקרי עוקבה פרוספקטיביים.  המחקרים כללו תינוקות עם TGA (transposition of the great arteries) 3 מחקרים; תינוקות עם מומי חדר יחיד 2 מחקרים; ותינוקות עם מומי לב מולדים שונים 3 מחקרים.  כל המחקרים העריכו יכולות מוטוריות וקוגניטיביות, בעזרת כלים סטנדרטיים מתאימים, כשבמחקר הנוכחי בוצע ניתוח של יכולות אלו עד גיל שנה.

מתוצאות המטה-אנליזה עולה כי מדד ההתפתחות המנטאלית (Mental Development Index) הממוצע עמד על 90.3 (95% CI  88.9-91.6; P = 55.9).  מבחינה מוטורית התוצאות היו פחות טובות, כשמדד ההתפתחות הפסיכומוטורית (Psychomotor Development Index) הממוצע המחושב עמד על 78.1 (95% CI  76.4-79.7; P = 69.1).

החוקרים מציינים כי אינם מבינים לגמרי מדוע עיכובים מוטוריים הינם יותר משמעותיים מעיכובים קוגניטיביים.  יחד עם זאת, מומחים מציעים הסבר הנובע מכך שהמערכת המוטורית מתפתחת במהירות בחודשי החיים הראשונים ועל כן היא הפגיעה ביותר.  הם מוסיפים כי המערכת המוטורית הבסיסית הינה מצע ליכולות קוגניטיביות אחרות, ופגיעה בהן עלולה ליצור השפעה שלילית על מערכות מוטוריות נוספות וכן על מערכות סנסוריות חשובות.

החוקרים מסבירים כי בחרו להעריך ילדים שעברו ניתוחים לבביים לפני גיל חצי שנה, היות וילדים אלו הם הרגישים ביותר לאור העובדה שהחומר הלבן במוחם עדיין מתפתח עובדה המציבה אותם בסיכון גבוה ביותר לבעיות התפתחותיות.  הם מוסיפים, כי ככל שהילדים מתבגרים כך הפרוצדורות הופכות לפחות מורכבות ומערכות העצבים המרכזיות שלהם איתנות יותר בפני פגיעות המופיעות סביב הפרוצדורות הניתוחיות.  החוקרים העדיפו להתמקד בתינוקות צעירים עוד יותר, אולם לא היה די מידע זמין לגבי קבוצת הגיל של עד 3 חודשים.

החוקרים מציינים שונות רבה בין המחקרים שנכללו בעבודתם.  השונות התבטאה בין היתר בהיבטים ניתוחיים, דוגמת הגישה ל- pH והשימוש בהיפותרמיה לגרימת דום קרדיו-וסקולארי, ובהיבטים פוסט-ניתוחיים, דוגמת הופעת פרכוסים לאחר הניתוח.  עוד הם מציינים, כי היה מיעוט במחקרים פרוספקטיביים, רוב ההערכות ההתפתחותיות נעשו בנקודת זמן יחידה, כשהכלים להערכה השתנו עם הזמן.

החוקרים מדגישים את הצורך בביצוע מחקרים ממוקדים לטווח ארוך על מנת להבין לעומק את התוצאות ההתפתחותיות של הילדים הללו, ומומחים מסכימים כי מחקרים שכאלו ישפכו אור על ההשפעה המדויקת על יכולותיהם בגיל מבוגר יותר.

עפ”י החוקרים, באופן אידיאלי, אמורה הייתה להיות מרפאה התפתחותית בכל מרכז גדול בו מתבצעות פרוצדורות קרדיאליות לילדים.  מרפאה שכזו תשלב בין אנשיה פיזיותרפיסטים, קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק ופסיכולוגים, ותבצע בדיקות סקר לכל הילדים המצויים בסיכון גבוה לבעיה התפתחותית, ולא רק לאלו שלגביהם עלה חשד לבעיה שכזו.  הצורך במרפאה שכזו הוא הכרחי, לדבריהם, היות ולא רק רופאי הילדים המטפלים אינם מודעים לבעיה, אלא לעתים גם ההורים אינם מצליחים להבחין בכך שלילדם יש עיכוב התפתחותי כלשהו.  ההורים אמנם מיודעים לגבי סיכון לפגיעה מוחית בדרגות שונות, אולם במקרים רבים, לאחר אשפוז ממושך ומתח נפשי סביב ניתוחים כה גדולים, כאשר הילד כבר חוזר לביתו, ניזון היטב, עולה במשקל וישן היטב, תשומת הלב לקצב התפתחותו מעט נפגעת.

בין מגבלות המחקר, החוקרים מציינים את הרגישות המוגבלת של מבחנים התפתחותיים מוקדמים, בהשוואה לבדיקות מתוחכמות ומבוססות יותר של אינטליגנציה, התנהגות ופעילות קורטיקלית גבוהה יותר אשר נעשות בגילאי בית הספר.  יחד עם זאת, לטענתם, מבחני ההערכה הקוגניטיבית והמוטורית שבוצעו במחקרים שנכללו במטה-אנליזה הינם בעלי תוקף מוכח ומדויקים ככל שניתן לצפות.  יש לזכור, אולם,  כי גיל שנה הינו הגיל המוקדם ביותר בו הערכות התפתחותיות שכאלו יכולות להתבצע, ויתכן כי הערכות בגיל שנתיים עשויות להיות יעילות יותר.

עפ”י המידע שנאסף עבור המחקר הנוכחי, פגיעה מוחית הינה הסיבוך המשמעותי ביותר של ניתוח לתיקון מום לבבי מולד.  עפ”י טכניקות הדמיה שונות, נמצאו פגיעות מולדות ונרכשות בדרגות שונות בעד חצי מהתינוקות שעברו ניתוחים לבביים.

מומחים מביעים דאגה לאור תוצאות המחקר.  הם מסבירים כי על אף שהציונים הקוגניטיביים שהודגמו היו במסגרת התחום הממוצע, הם היו באופן עקבי נמוכים יותר מאלו באוכלוסיה הכללית.  כל ירידה שכזו, עשויה לנבא, לדבריהם, פגיעה ביכולותיהם האינטלקטואליות, האקדמיות וההתנהגותיות בעתיד.

המומחים מציינים כי לא בוצעה התייחסות במחקר הנוכחי להפרעות קשב וריכוז כתוצאה מניתוח בגיל מוקדם, ומדגישים את חשיבותם בפגיעה בהיבטים חינוכיים, התנהגותיים וחברתיים.

המומחים מסכימים עם רעיון הקמת מרפאות רב תחומיות שיסייעו בזיהוי מוקדם של ילדים המועדים לעיכוב התפתחותי, ומוסיפים כי למרפאות כאלו עשויה להיות גם תועלת בצורת סיוע להורים וזיהוי גורמים סביבתיים וחברתיים שעשויים להשפיע בצורה שלילית על התפתחותם של ילדים אלו.

Pediatrics

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • מחלת כליות כרונית בשלב מתקדם מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים מבוגרים (Kidney Med)

    מחלת כליות כרונית בשלב מתקדם מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים מבוגרים (Kidney Med)

    במאמר שפורסם בכתב העת Kidney Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים מבוגרים שלקחו חלק במחקר SPRINT, קצב פינוי גלומרולארי נמוך ללא אלבומינוריה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה, אך ללא סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיימת מחלוקת באשר לסיווג KDIGO (או Kidney Disease: Improving Global Outcomes) של מחלת […]

  • ההשפעה של חשיפה תוך-רחמית לחסמי ביתא על התוצאות סביב הלידה בנשים עם מחלת לב (Int J Cardiol)

    ההשפעה של חשיפה תוך-רחמית לחסמי ביתא על התוצאות סביב הלידה בנשים עם מחלת לב (Int J Cardiol)

    בנשים עם היסטוריה של מחלת לב תועד קשר בין חשיפה אימהית לחסמי ביתא ובין הסיכון לסיבוכים סביב הלידה, כאשר Labetalol לווה בסיכון הנמוך ביותר ללידת תינוק קטן לגיל ההיריון, בעוד שהממצאים תומכים בהמלצה להימנע משימוש ב-Atenolol. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חסמי ביתא משמשות לעיתים קרובות בזמן הריון, בעיקר בנשים עם מחלת לב. תרופות אלו […]

  • האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    בחולים עם אבחנה של חרדה סיכון גבוה כפליים להתפתחות מחלת פרקינסון, בהשוואה לאלו ללא הפרעת חרדה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת British Journal of General Practice. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חרדה הינה מאפיין ידוע של השלבים המוקדמים של מחלת פרקינסון, אך אין מידע אודות הסיכון העתידי למחלת פרקינסון באלו עם הופעה חדשה […]

  • היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

    היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine עולות עדויות חדשות התומכות במתן Donidalorsen כטיפול מניעתי בחולים עם אנגיואדמה תורשתית לאחר שהוכח כי הטיפול התרופתי הפחית את שיעור התלקחויות המחלה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אנגיואדמה תורשתית הינה הפרעה נדירה, המתאפיינת באירועים חוזרים של נפיחות העלולה להיות מסכנת-חיים.  טיפול מונע ארוך-טווח עשוי […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הודיע על אישור Ustekinumab-ttwe (או Pyzchiva) כתכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (סטלרה) לטיפול במגוון מצבים דלקתיים. בנוסף, הסוכנות קבעה באופן זמני כי התרופה אינה שונה מהתכשיר המקורי וצעד זה יאפשר לרוקחים בארצות הברית להחליף את התכשיר הביוסימילאר בתכשיר המקור ללא תלות במרשם שניתן מהרופא. התכשיר Ustekinumab-ttwe, אנטגוניסט […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה