Physical Activity

פעילות גופנית מאטה הידרדרות קוגניטיבית במבוגרים עם ליקוי קוגניטיבי קל (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Clinical Trials on Alzheimer’s Disease)

הן פעילות גופנית אירובית מתונה והן תרגילי מתיחות ושיווי משקל עשויים להגן מפני הידרדרות קוגניטיבית בקשישים עם ליקוי קוגניטיבי קל, כך עולה מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-Clinical Trials on Alzheimer’s Disease.

החוקרים ביקשו לבחון אם 12 חודשי פעילות גופנית אירובית בעצימות מתונה ותחת השגחה עשויים להגן מפני הידרדרות קוגניטיבית, בהשוואה לאימוני מתיחות ושיווי משקל בעצימות נמוכה.

מחקר EXERT כלל 296 משתתפים מ-14 מרכזים, אשר חולקו באקראי לפעילות גופנית אירובית או פעילות מתיחות, שיווי משקל וטווח תנועה למשך 18 חודשים. הפעילות הגופנית בוצעה תחת השגחה במהלך 12 החודשים הראשונים למחקר, כאשר ששת החודשים האחרונים הושלמו ללא השגחה.

החוקרים בחנו את ההשפעות של פעילות גופנית על תפקוד קוגניטיבי באמצעות התוצא המשולב ADAS-Cog-Exec, אשר פותח במטרה לזהות שינויים עדינים בליקוי קוגניטיבי קל וכולל מדדים נבחרים של מדד ADAS-Cog-13, בדיקות נוספות להערכת תפקוד ניהולי והערכת דירוג דמנציה.

המשתתפים במחקר עברו הערכה בתחילת המחקר ולאחר 6, 12 ו-18 חודשים. מעבר לבדיקות להערכת התפקוד הקוגניטיבי, החוקרים אספו דגימות דם להערכת סמני מחלת אלצהיימר והמשתתפים השלימו גם בדיקת MRI מוח.

בקבוצת פעילות גופנית אירובית מתונה הושלמו 81% מהמפגשים הצפויים תחת השגלה, בעוד שבקבוצת פעילות בעצימות נמוכה הושלמו 87% מהמפגשים הצפויים. בתחילת המחקר המשתתפים אובחנו עם ליקוי קוגניטיבי קל (מדד מיני-מנטל ממוצע של 27.9 נקודות) ורבע מהמשתתפים היו נשאי APOE4.

מהנתונים עולה כי לא היו הבדלים בין פעילות בעצימות גבוהה ועצימות נמוכה במדדי ADAS-Cog. חשוב מכך, לא תועדה ירידה במדד זה ועם הזמן לא תועדה ירידה מתחילת המחקר ועד לאחר 12 חודשים בתפקוד הקוגניטיבי בחולים אלו.

החוקרים מדגישים כי מדובר במחקר הארוך ביותר להערכת חשיבות פעילות גופנית בחולים עם ליקוי קוגניטיבי קל ומסכמים וכותבים כי הן פעילות גופנית אירובית מתונה והן פעילות בעצימות נמוכה עם מתיחות ותרגילי שיווי משקל האטו הידרדרות קוגניטיבי בחולים עם ליקוי קוגניטיבי קל.

 

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Clinical Trials on Alzheimer’s Disease

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה