Physical Activity

ההשפעה של פעילות גופנית על הסיכון לדכאון לאחר-לידה (Front Psychiatry)

במאמר שפורסם בכתב העת Frontiers in Psychiatry מדווחים חוקרים על תוצאות מטה-אנליזה חדשה, מהן עולה כי פעילות גופנית עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות דיכאון לאחר-לידה, כאשר פעילות בהיקף של לפחות 90 דקות בשבוע מפחיתה משמעותית את הסיכון להפרעת מצב רוח לאחר לידה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פעילות גופנית עשויה לסייע במניעת דיכאון לאחר לידה, אך אין עדויות באשר לקשר מנה-תגובה בין היקף הפעילות והסיכון להפרעת מצב רוח. מטה האנליזה הנוכחית נועד לבחון את ההשפעה המגנה של פעילות גופנית מפני דיכאון לאחר לידה ולקבוע אם קיים קשר מנה-תגובה.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי PubMed, Medline, Embase ו-Web of Science לזיהוי מחקרים אקראיים ומבוקרים ומחקרים פרוספקטיביים שפורסמו בין 1968 עד מאי 2022.

החיפוש הוביל לזיהוי 23 מחקרים, כולל 14 מחקרים אקראיים ומבוקרים ו-9 מחקרי עוקבה פרוספקטיביים. מניתוח הנתונים עולה קשר מובהק סטטיסטית בין פעילות גופנית ובין הפחתת הסיכון לדיכאון לאחר לידה (יחס סיכויים של 0.73, p<0.001).

מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי במחקרים שנערכו באירופה תועדה קורלציה משמעותית בין פעילות גופנית ובין סיכון מופחת לדיכאון לאחר-לידה (יחס סיכויים מתוקן של 0.85, p=0.004).

באשר לסוג פעילות גופנית, פעילויות ספורט לוו בהקלה בתסמיני דיכאון לאחר לידה (יחס סיכויים מתוקן של 0.89, p<0.001), בעוד שפעילויות בעבודה (יחס סיכויים מתוקן של 1.05, p=0.065) ובמשק הבית (יחס סיכויים מתוקן של 1.16, p=0.986) תרמו לסיכון מוגבר לדיכאון לאחר לידה.

מניתוח קשר מנה-תגובה בין פעילות גופנית ובין הסיכון לדיכאון לאחר לידה עלה קשה בצורת J הפוכה בין עליה במשך פעילות גופנית ובין היארעות דיכאון לאחר לידה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממטה האנליזה עולה כי פעילות גופנית עשויה להפחית את הסיכון לדיכאון לאחר לידה, עם קשר מנה-תגובה לפיו פעילות בהיקף של לפחות 90 דקות בשבוע מפחיתה משמעותית את הסיכון לדיכאון בנשים אלו.

 

Front Psychiatry. 2022 Nov 4

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה