Physical Activity

פעילות גופנית סדירה בעצימות גבוהה יחסית מאטה את ההתדרדרות הקוגניטיבית של מטופלים הסובלים מדמנציה, בעיקר ווסקולרית (Journal of the American Geriatrics Society )

פעילות גופנית סדירה משפרת שיווי משקל באנשים עם דמנציה ומפחיתה תלות בעזרה, כך עולה ממחקר חדש שפורסם ב-Journal of the American Geriatrics Society .

במחקר ייחודי על אנשים עם דמנציה החיים במוסד סיעודי, החוקרים משוודיה, מצאו שפעילות גופנית סדירה, הדומה לפעילות יום יומית המבוצעת בעצימות גבוהה, עשויה לשפר שיווי משקל ולהפחית תלות בביצוע מטלות יום יומיות כמו ניידות או ביקור בשירותים.

מפגשי האימון נמשכו 45 דקות ובוצעו 2-3 פעמים בשבוע ונמצאו כמשפרים איכות חיים של מטופלים הסובלים מדמנציה.

החוקרים מדגישים כי לפעילות גופנית סדירה אפקט חיובי על אנשים עם דמנציה ולכן צריכה להיכלל כחלק מהטיפול במוסדות לקשישים. הם ממליצים, על בסיס מחקרם ומחקרים אחרים לפתח שיטות טיפול באוכלוסייה עם דמנציה.

במחקר נכללו 186 אנשים עם דמנציה ב-16 מוסדות סיעודיים במחוזר אומיאה בשוודיה. כל המשתתפים היו מעל גיל 65 ונזקקו לסיוע אישי. המשתתפים חולקו באפן אקראי לקבלת תרגילים גופניים פונקציונליים בעצימות גבוהה אשר הובלה ע”י פיזיותרפיסטים של המאמץ או לקבוצה שבה בוצעה פעילות של שיחות, שירה וקריאה בקול. מטרת החלוקה הייתה לנטרל את האפקט החיובי של פעילות חברתית משותפת.

תכנית התרגילים כללה תרגילי תפקוד מגוונים שמטרתם הייתה לשפר כוח , איזון והליכה.

כל המשתתפים נבחנו לפני תחילת המחקר , וגם לאחר 4 ו-7 חודשים מסיום התכנית.

החוקרים מדווחים כי בשל היות הדמנציה מחלה פרוגרסיבית, נמצאה החמרה בכל המשתתפים ביכולתם לנהל פעילות יום יומית .  אך הנסיגה שנמצאה בקרב הקבוצה שהשתתפה בפעילות הגופנית הייתה איטית יותר והראתה אף שיפור בשיווי משקל.

השונות של האפקט החיובי של הפעילות הגופנית היה תלוי בסוג הדמנציה, כאשר באלה שסבלו מדמנציה ווסקולרית, ההשפעה הייתה טובה יותר מאשר אלה שסבלו מאלצהיימר. לכן, החוקרים ממליצים לזהות את סוג הדמנציה לצורך הכללה בתכנית פעילות מסוג זה שבוצעה במחקר.

J Am Geriatr Soc.2016 Jan;64(1):55-64

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: מניעת השמנה בילדים ובמבוגרים

    שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: מניעת השמנה בילדים ובמבוגרים

    שלום וברוכים הבאים לפרק נוסף של “שבירת מיתוסים”. היום נדבר על נושא חשוב ביותר – השמנה בילדים ובמבוגרים. פרופסור רז דן בשאלה מדוע השמנה בילדים רק ממשיכה לעלות, נדון בסיבה שהטיפול במגפת ההשמנה נכשל ומתי שומן עודף הוא דווקא יתרון. הצטרפו אלינו לפרק חשוב, מלמד ומלא בתובנות! בואו נתחיל! בחסות בלתי תלויה של חברת נובונורדיסק

  • אסתמה מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (J Allergy Clin Immunol)

    אסתמה מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (J Allergy Clin Immunol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Allergy and Clinical Immunology עולה כי אסתמה מלווה בסיכון מוגבר להיארעות מחלת אלצהיימר. חוקרים מטאיוואן מצאו כי בחולי אסתמה שיעורים גבוהים יותר של מחלת אלצהיימר ולכן החוקרים מוויסקונסין ביקשו כעת לבחון אם מגמה דומה קיימת בארצות הברית. המחקר כלל מדגם אקראי של 20% מהמטופלים במאגר Medicare בין השנים […]

  • שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: אבחון, מניעה וטיפול באלצהיימר

    שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: אבחון, מניעה וטיפול באלצהיימר

    שלום וברוכים הבאים לפרק של “שבירת מיתוסים”. היום נעסוק באחת המחלות המאתגרות והמורכבות ביותר – אלצהיימר. פרופסור איתמר רז יציג בפנינו את השיטות המתקדמות לאבחון המחלה, על הבעיות באבחון, גורמי סיכון וגנטיקה ועל הדרכים למניעת הידרדרות מהירה כמו גם על טיפולים חדשים הזמינים למטופלים. פרק חשוב ומלא בידע קריטי, הצטרפו אלינו לשיחה מרתקת! בחסות בלתי […]

  • תופעות לוואי פסיכיאטריות הקשורות לתרופות מקבוצת GLP-1 Receptor Agonists (מתוך International Journal of Clinical Pharmacy)

    תופעות לוואי פסיכיאטריות הקשורות לתרופות מקבוצת GLP-1 Receptor Agonists (מתוך International Journal of Clinical Pharmacy)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: אגוניסטים לקולטן פפטיד 1 דמוי גלוּקָגון (GLP-1 Receptor Agonists) התבלטו בִּזכות יכולתם לווסת את רמות הסוכר בדם ובמקביל לגרום לירידה במשקל. לצד היתרונות הטיפוליים, הועלו חששות לגבי תופעות לוואי פסיכיאטריות אפשריות הקשורות לתרופות אלה. סקירה זו International Journal of Clinical Pharmacy בוחנת את הנושא.

  • מניעת נפילות בקרב קשישים (JAMA, CME)

    מניעת נפילות בקרב קשישים (JAMA, CME)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: הנחיות למניעת נפילות בקרב קשישים שפורסמו ב-JAMA מתארות שיטות עבודה מומלצות להערכת סיכון לנפילה ולהתערבויות מעשיות, בתפקוד חושי, קוגניטיבי ואוטונומי בבעיות רפואיות פעילוֹת, בתרופות, בסיכונים סביבתיים ובפעילויות יומיומיות.

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה