Physical Activity

הערכת הקשר בין כושר גופני ובין פרפור פרוזדורים בחולים ללא אי-ספיקת לב (Circulation)

מנתוני פרויקט FIT (Henry Ford Exercise Testing) עולה קשר הפוך, מנה-תגובה, בין סיבולת לב-ריאה ובין התפתחות פרפור פרוזדורים בחולים ללא מחלת לב ידועה, בפרט בשמנים, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Circulation.

פרויקט FIT כלל למעלה מ-64,000 מבוגרים שהופנו למבחן מאמץ באמצעות הליכון ומצא כי באלו שהוגדרו כבעלי כושר גופני טוב תועד סיכון נמוך  ב-7% להיארעות פרפור פרוזדורים חמש שנים מאוחר יותר, בהשוואה לאלו עם כושר נמוך יותר. הקשר נותר מובהק גם לאחר תקנון למחלת עורקים כלילית והיה בולט יותר באלו שהיו שמנים בהשוואה לאלו ללא השמנה. למרות שהחוקרים חששו טרם המחקר כי פעילות מאומצת עלולה להשפיע לרעה על המשתתפים, הם לא מצאו עדות לכך בנתונים.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 64,561 משתתפים בפרויקט FIT (גיל ממוצע של 55 שנים, 54% גברים) שלקחו חלק במבחן מאמץ בין 1991-2009 בבתי חולים ומרפאות ברחבי דטרויט.

בקרב המשתתפים בקבוצת כושר גופני ירוד (הוגדר כ-MET<6) תועדה שכיחות גבוהה יותר של שחורים, נשים ושמנים, כמו גם שיעורים גבוהים יותר של יתר לחץ דם, סוכרת והיפרליפידמיה, בהשוואה לאלו בכושר גופני מצוין (MET > 11). בנוסף, 29% מהמשתתפים בעלי כושר ירוד, בהשוואה ל-9% מאלו עם כושר גופני מצוין, אובחנו עם מחלת עורקים כלילית.

אף אחד מהמשתתפים לא אובחן עם פרפור או רפרוף פרוזדורים או אי-ספיקת לב בתחילת המחקר, אף במהלך חציון מעקב של 5.4 שנים תועדו 4,616 מקרים חדשים של פרפור פרוזדורים, כולל 3.7% מאלו עם כושר גופני מצוין ו-18.8% מאלו עם כושר גופני ירוד.

יחס הסיכון המתוקן להיארעות פרפור פרוזדורים עמד על 0.93 לכל עליה של MET במבחן מאמץ באמצעות הליכון. יחס הסיכון המתוקן למחלת עורקים כלילית היה כמעט זהה ועמד על 0.92; יחס הסיכון המתוקן בתת-קבוצה שכללה 2,363 משתתפים עם מקטע פליטה של חדר שמאל הנמוך מ-50% עמד על 0.96.

לאחר הערכת מספר גורמי סיכון לפרפור פרוזדורים החוקרים מצאו כי היקף הקשר השלילי בין התוצאות במבחן מאמץ (לפי MET) ובין היארעות פרפור פרוזדורים היה גדול יותר בחולים שמנים. גיל, מין, מוצא והיסטוריה של יתר לחץ דם, עישון וסוכרת לא השפיעו על הקשר הנ”ל.

בסיכומו של דבר, ממצאי המחקר מספקים עדות התומכת בהמלצות להגברת הכושר הגופני.

Circulation 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה