Physical Activity

ישיבה ממושכת מעלה את הסיכון להסתיידות עורקים (ACC 2015)

מחקר חדש שיוצג בכנס ה-ACC בשבוע הבא מדגים כי כל שעה נוספת שאותה מבלים בישיבה קשורה לעליה של 14% בסיכון לציון הסתיידות עורקים כליליים (CAC) , ללא תלות בגורמי סיכון מסורתיים באוכלוסיה בגיל הביניים ללא מחלה קרדיווסקולרית.

החוקרים מדגישים כי המחקר הזה תורם לעדויות המצטברות לפיהן ישיבה ממושכת מידי מהווה גורם סיכון שלא תלוי בקיום פעילות גופנית נמוכה מידי.  החוקרים ניתחו מידע מתוך 2,031 משתתפים במחקר הלב של דאלאס בגילים 20-76 , בגיל ממוצע 50. כ-62% מהם היו נשים וכ-50% היו שחורים.

המשתתפים עברו סריקת CT להערכת CAC . ציון CAC מעל 10 הוערך כחיובי וציון מתחת ל-10 כשלילי. בנוסף לכך, המשתתפים ענדו שעון מד תאוצה למשך 4 ימים לפחות בכדי למדוד תנועת גוף, וסווגו כלא פעילים, פעילות נמוכה, או פעילות גופנית בינונית – גבוהה.  

נמצא כי בממוצע, משתתפים היו לא פעילים לאורך 5.1 שעות ביממה, אך הטווח היה בין 1.1 ל-11.6 שעות ביום. אנשים מבוגרים יותר, עם רמות BMI גבוהות יותר, ואלה עם סוכרת ויתר לחץ דם נטו יותר לישיבה ממושכת יותר.

לאחר התאמות ל-BMI , לחץ דם סיסטולי, סף כולסטרול, HDL כולסטרול, שימוש בסטטינים, סוכרת סוג 2, עישון, הכנסה , השכלה, סטטוס נישואים, תעסוקה, ופעילות גופנית בינונית עד גבוהה , נמצא שכל שעה של ישיבה הייתה קשורה עם סיכון מוגבר של 10% לציון CAC גבוה יותר (סיכון יחסי 1.1 , בטווח 1.02-1.21) .

פעילות גופנית בינונית עד מואצת הייתה קשורה באופן מתון עם CAC במודל מותאם לגיל, מין, מוצא, אך הקשר נעלם לאחר התאמה לגורמי סיכון מסורתיים כמו עישון, סוכרת, BMI , כולסטרול , לחץ דם.

החוקרים מציינים כי למרות שמשתתפי המחקר ביצעו פעילות גופנית של 6 דקות בממוצע ביום, גם מחקרים אחרים ברצי מרתון גם דיווחו על כך שפעילות גופנית לא הייתה קשורה ל-CAC.

לדעת החוקרים המימצאים מלמדים כי הפחתת זמן הישיבה היומי בשעה או שעתיים יום עשויה להיות בעלת אפקט חיובי ומשמעותי על הבריאות הקרדיווסקולרית, וכי יש מקום למחקרים נוספים בכדי לאושש זאת.

החוקרים אינם מבטלים את חשיבות הפעילות הגופנית על הבריאות הקרדיווסקולרית, אך מדגישים את חשיבות ההפחתה בזמן הישיבה ללא תנועה שתורמת במנגנון נוסף לבריאות הקרדיווסקולרית.

ACC Scientific Session Program Planner Home

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה