Physical Activity

התועלת של פעילות גופנית כנגד הפרעות פסיכיאטריות (מתוך כנס Psych Congress)

היתרונות של פעילות גופנית בהיבטים שונים של הבריאות הגופנית מוכרים היטב, אך עדויות שהצטברו בשנים האחרונות מעידות על השפעה ייחודית על חלק מההפרעות הפסיכיאטריות, ואלו הובילו רופאים לשקול גישות טיפול חדשות ולשלב פעילות גופנית כטיפול בחולים אלו.

לדברי החוקרים, יש עדויות בולטות לפיהן פעילות גופנית עשויה לסייע בטיפול בהפרעות פסיכיאטרית, עם תועלת משמעותית. חלק מהעדויות הבולטות ביותר זוהו כטיפול בדיכאון, כאשר התועלת הפסיכיאטרית של פעילות גופנית הודגמה במספר מקרים ותאמה לתועלת של התערבויות תרופתיות, עם שמירה ומניעת הישנות בטווח הארוך.

החוקרים התייחסו למחקר מאוניברסיטת דיוק שכלל 156 חולים עם הפרעת דיכאון מג’ורית, שחולקו באקראי לפעילות אירובית, טיפול ב-Sertraline, או שתי ההתערבויות למשך ארבעה חודשים. ההבדל בשיעורי ההפוגה בפעילות הגופנית ובקבוצת הטיפול התרופתי לאחר ארבעה חודשים לא היו מובהקים סטטיסטית (60% ו-69%, בהתאמה), אך במעקב בן עשרה חודשים, בקבוצת הפעילות הגופנית שיעורי ההישנות היו נמוכים יותר (P=0.01).

בחולים שהתעמלו באופן עצמאי לאחר תקופת הטיפול נרשמה ירידה בסיכויים לענות על קריטריוני דיכאון לאחר שישה חודשים, בהשוואה לאלו שלא התאמנו לאחר ארבעת חודשי המחקר.

במחקר דומה שנערך ע”י אותה קבוצת חוקרים לאחר עשר שנים, נכלל מדגם גדול יותר של 202 משתתפים, שחולקו לפעילות גופנית תחת השגחה, טיפול ב-Sertraline או פלסבו, והדגים שיעורי הפוגה של 46% לאחר ארבעה חודשים ו-66% לאחר 16 חודשי מעקב בשתי קבוצות הטיפול, ללא שיפור גדול יותר משמעותית עם טיפול תרופתי, בהשוואה לפעילות גופנית בניבוי הפוגה של דיכאון מג’ורי לאחר שנה אחת.

מחקרים אחרים הדגימו תוצאות מרשימות דומות לפעילות גופנית במגוון אוכלוסיות, כולל נשים הרות עם דיכאון, המעוניינות להימנע מטיפול תרופתי, חולים עם HIV ואף חולים הסובלים מאי-ספיקת לב, בהם לא רק שנרשמה ירידה מובהקת סטטיסטית בדיכאון בעקבות פעילות גופנית, אלא גם ירידה בשיעורי התמותה.

באשר לחרדה, אעפ”י שהעדויות אינן בולטות, הן עדיין מעידות על תועלת ונראה כי תכנית אימונים קרדיווסקולארית מתאימה במיוחד להשפעות הפיזיולוגיות הקשורות בחרדה.

חסרות עדויות באשר להפרעה דו-קוטבית, אך בחולים אלו לרוב תסמינים דומים לדיכאון, עם תועלת דומה. העדויות בנוגע לדיכאון בחולים עם הפרעה דו-קוטבית הן חזקות דיו כך שניתן להניח כי לפעילות גופנית תועלת גם בטיפול בחולים עם הפרעה זו.

באשר להפרעות פסיכוטיות חמורות דוגמת סכיזופרניה, העדויות בנוגע לתועלת של פעילות גופנית כנגד תסמיני פסיכוזה או תפקוד קוגניטיבי הן מוגבלות . עם זאת, מספר מחקרים הדגים שיפור במחלות רקע ונושאים מטבוליים עקב הטיפול האנטי-פסיכוטי הניתן לרוב לחולים אלו.

מחקר אחד להערכת התועלת של ג’וגינג ב-80 חולי סכיזופרניה, כלל 40 חולים שרצו 40 דקות, שלוש פעמים בשבוע והדגים שיפור משמעותי בדיכאון, חרדה, פוביה והתנהגות טורדנית-כפייתית, השוואה ל-40 ביקורות שלא היו פעילים גופנית ולא זכו לשיפור.

ישנן עדויות נרחבות המצביעות על תועלת לפעילות גופנית בהפרעות הנוגעות לתפקוד הקוגניטיבי, דוגמת דמנציה ומחלת אלצהיימר, עם שמונה מחקרים להערכת דמנציה בלבד בשלוש השנים האחרונות שהצביעו על שיפור עם פעילויות דוגמת הליכה ואימוני כוח על תפקוד הזיכרון והתפקוד הניהולי.

המכשול העיקרי עם כל ההפרעות הפסיכיאטריות נוגע לאופן הגברת המוטיבציה של החולים לעסוק בפעילות גופנית והכותבים מספקים מספר המלצות:

– התחלה בהערכה של ההיסטוריה של פעילות גופנית בהווה ובעבר והדרכת החולים על ההשפעות האפשריות של פעילות גופנית על מחלתם וכיצד להתאים את הפעילות לתפריט של אפשרויות טיפול אחרות.

– מתן המלצות ברורות.

– הצעת כלים להגברת המוטיבציה: תכנית התנהגותית, לדוגמא, המאפשרת לקבוע יעדים, או לקשר חולים עם קבוצת פעילות גופנית.

– יש להתייחס ליכולת הגופנית הנוכחית של החולה בהמלצה על משטר הפעילות.

– יש לסייע לחולה למצוא את הפעילות המתאימה ביותר עבורו, במקום להמליץ על התערבות ספציפית.

– יש לסייע בהדרכת החולה על השימוש בכלי הדרכה, דוגמת מקורות מידע או ספרים.

חשוב לדון בחשיבות פעילות גופנית עם החולים וכן חשוב לשפר את המודעות לפעילות גופנית בקרב רופאים.

Psych Congress 2012: US Psychiatric and Mental Health Congress

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    טיפול במינון גבוה של תרופות אנטי-פסיכוטיות, בפרט Quetiapine, Clozapine ו-Olanzapine, מלווה בסיכון מוגבר לדלקת ריאות בחולים עם סכיזופרניה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry. טיפול מונותרפי בתכשירים עם עומס אנטי-כולינרגי גבוה גם מעלה את הסיכון לדלקת ריאות. החוקרים התבססו על מספר מאגרי נתונים ארציים ובחנו את הנתונים אודות חולים שטופלו בשל סכיזופרניה […]

  • פעילות גופנית בשעות הערב טובה יותר להפחתת רמות סוכר בדם (Obesity)

    פעילות גופנית בשעות הערב טובה יותר להפחתת רמות סוכר בדם (Obesity)

    פעילות גופנית המבוצעת בעיקרה בשעות הערב מלווה ברמות סוכר נמוכות יותר במבוגרים בעלי אורח חיים יושבני עם עודף-משקל או השמנת-יתר, בפרט באלו עם הפרעה במשק הסוכר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Obesity. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אימונים גופניים בשעות אחר הצהריים והערב משפרים א משק הסוכר במבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר, אך […]

  • האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    בחולים עם אבחנה של חרדה סיכון גבוה כפליים להתפתחות מחלת פרקינסון, בהשוואה לאלו ללא הפרעת חרדה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת British Journal of General Practice. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חרדה הינה מאפיין ידוע של השלבים המוקדמים של מחלת פרקינסון, אך אין מידע אודות הסיכון העתידי למחלת פרקינסון באלו עם הופעה חדשה […]

  • שכיחות גבוהה של חרדה ודיכאון בחולים עם מלנומה עורית (British Journal of Dermatology)

    שכיחות גבוהה של חרדה ודיכאון בחולים עם מלנומה עורית (British Journal of Dermatology)

    מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת British Journal of Dermatology עולה שכיחות גבוהה של חרדה ודיכאון בחולים עם מלנומה עורית ממארת. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי העומס הפסיכולוגי של מלנומה עורית עשוי להשפיע על מכלול הטיפול בחולים, כולל היענות לטיפול, סיכויי הישנות ותמותה. עם זאת, אין נתונים רבים אודות השכיחות וגורמי הסיכון לחרדה ודיכאון באוכלוסיית […]

  • תוצאות מבטיחות למשלב Naltrexone עם Bupropion לטיפול בהפרעת שימוש במתאפטמינים (Addiction)

    תוצאות מבטיחות למשלב Naltrexone עם Bupropion לטיפול בהפרעת שימוש במתאפטמינים (Addiction)

    מתן זריקה בשחרור ממושך של Naltrexone בשילוב עם טיפול פומי ב-Bupropion בשחרור ממושך (משלב NTX + BUPN) הדגים תוצאות מבטיחות בטיפול במקרים של הפרעת שימוש במתאפטמינים בדרגה בינונית או חמורה עם ירידה משמעותית בשימוש בתכשירים אלו, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Addiction. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השימוש במתאפטמינים עלה ברחבי העולם, […]

  • בדידות כרונית מלווה בסיכון מוגבר לאירועים מוחיים (eClinicalMedicine)

    בדידות כרונית מלווה בסיכון מוגבר לאירועים מוחיים (eClinicalMedicine)

    במבוגרים מעל גיל 50 שנים המדווחים על בדידות רבה תועדה עליה של 56% בסיכון לאירועים מוחיים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת eClinicalMedicine. החוקרים התבססו על נתונים ממחקר Health and Retirement Study לשנים 2006-2018 לבחינת הקשר בין בדידות והיארעות אירוע מוחי לאורך הזמן. בין השנים 2006 ו-2008 השיבו 12,161 מבוגרים מעל גיל 50 שנים […]

  • טיפול במעכבי אלפא עשוי להפחית את הסיכון לדמנציה של גופיפי לואי (Neurology)

    טיפול במעכבי אלפא עשוי להפחית את הסיכון לדמנציה של גופיפי לואי (Neurology)

    תרופות מסוימות המשמשות לטיפול בהגדלה שפירה של הערמונית מלוות בסיכון מופחת לדמנציה עם גופיפי לואי (Dementia with Lewy Bodies), הסוג השני בשכיחות של דמנציה משנית לשינויים נוירו-קוגניטיביים לאחר מחלת אלצהיימר. בשנים האחרונות עלו השערות כי שיפור הפעילות המטבולית במוח עשוי להפחית את הסיכון למחלת פרקינסון. מחקרים קודמים הראו כי Terazosin, Doxazosin, או Alfuzosin מובילים להפעלה […]

  • עדויות נוספות תומכות בקשר בין הפרעת דחק בתר-חבלתית ובין דום נשימה חסימתי בשינה (JAMA Netw Open)

    עדויות נוספות תומכות בקשר בין הפרעת דחק בתר-חבלתית ובין דום נשימה חסימתי בשינה (JAMA Netw Open)

    הפרעת דחק בתר-חבלתית (Posttraumatic Stress Disorder, או PTSD) עשויה להביא לעליה בסיכון לדום נשימה חסימתי בשינה בגברים יוצאי צבא מבוגרים, כך עולה מתוצאות מחקר תאומים חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הצביעו על קשר בין דום נשימה בשינה ובין הפרעת דחק בתר חבלתית, אך היקף הקשר לא […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה