Physical Activity

ישיבה ממושכת מכפילה את הסיכון לסוכרת (Diabetologia)

במאמר חדש שפורסם במהדורת נובמבר של כתב העת Diabetologia מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי ככל שאנשים מבלים זמן רב יותר בישיבה, כך עולה הסיכון לסוכרת, אירועים קרדיווסקולאריים ותמותה. מדובר במטה-אנליזה הראשונה שכימתה באופן סיסטמי את היקף הקשר בין פעילות סדנטרית מעבר לצפייה בטלוויזיה ובין סיבוכים רפואיים והדגימה קשר עקבי עם סוכרת.

החוקרים כותבים כי המחקר מעלה מספר מסרים חשובים. אנשים אינם רואים בישיבה ממושכת פעילות מסוכרת, ומדובר בשינוי של ממש, כאשר הם נדרשים לחשוב כיצד יפחיתו את משך זמן הישיבה ולא רק כמה זמן הם יכולים להתאמן. מחקרים רבים ומרבית הרופאים מתמקדים בפעילות גופנית. אין המשמעות כי לפעילות גופנית אין חשיבות, אך במידה ואנשים מבלים חלק גדול מזמנם בישיבה, אזי עליהם להתחיל לחשוב כיצד יוכלו לצמצם פרקי זמן אלו.

במסגרת הסקירה החוקרים ערכו חיפוש אחר מונחים קשורים בזמן סדנטרי וסיבוכים רפואיים. הם שילוב את התוצאות של 18 מחקרים, שכללו קרוב ל-800,000 משתתפים.

מהשוואת משך הפעילות הסדנטרית הרב ביותר אל מול משך הזמן הקצר ביותר עלתה הכפלה בסיכון לסוכרת (סיכון יחסי של 2.12), עם עליה של כמעט פי 2.5 בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים ועליה של 90% בתמותה עקב מחלות לב וכלי דם. כמו כן, נרשמה עליה של 49% בסיכון לתמותה מכל סיבה. כל הנתונים הללו היו מובהקים סטטיסטית.

מניתוח סטטיסטי נוסף עלה כי ההשפעות המנבאות היו משמעותיות רק בסוכרת, כלומר, ההדירות של הקשר עם סוכרת הייתה גדולה יותר, רמז לחשיבות הרבה של הממצאים.

אנשים אינם מבינים כי פעילות גופנית בהיקף קטן, כזו שאף אינה דורשת הליכה משמעותית, היא חשובה מאוד. כאשר משוחחים עם חבר מעבר לשולחן או בטלפון, מומלץ לעמוד ולשוחח. שינויים קטנים מסוג זה עשויים להביא לשינוי גדול.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא, כאשר תוכניות למניעת סוכרת חייבות להתייחס להפחתת התנהגויות סדנטריות, כולל התאמת הסביבה כך שתעודד פחות ישיבה, בשילוב עם גורמים אחרים המשפיעים לטובה, דוגמת הגברת פעילות גופנית ושינויים תזונתיים.

Diabetologia 2012; 55:2895-2905

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה