Physical Activity

לחץ דם גבוה בקרב קשישים תשושים קשור לסיכון מופחת לתמותה (Annals of Internal Medicine)

מחקר חדש מה- Annals of Internal Medicine מצביע על כך שקשישים הסובלים משבריריות וחולשה שניתן לאבחן במבחן הליכה פשוט, עשויים להנות מרמות גבוהות יותר של לחץ דם בהשוואה לאוכלוסיה הרגילה.

החוקרים עשו שימוש במבחן הליכה כמדד להערכת בריאות קשישים וחקרו כיצד רמות לחץ הדם קשורות לתמותה ולמהירות ההליכה.

המימצאים מראים כי קשישים הסובלים משבריריות ותשישות אשר לא הצליחו לסיים את מבחן ההליכה עשויים להשיג תוחלת חיים גבוהה יותר במידה ורמות לחץ הדם שלהם גבוהות יותר.

ברקע מסבירים החוקרים כי המידע בספרות באשר לקשר שבין רמות לחץ דם באוכלוסיה קשישה מעל גיל 80 לתמותה אינו עקבי, ושתוצאות שליליות קשורות בדר”כ לרמות מאוד גבוהות ומאוד נמוכות של לחצי דם.

במחקר הזה ההתמקדות הייתה לאוו דווקא בגיל הכרונולוגי אלא בגיל הפיסיולוגי, כשמהירות ההליכה שימשה כמדד להערכתו.

נמצא שאלו שלא סיימו את מבחן ההליכה היו עם התוצאות הגרועות ביותר מבחינת תמותה. בתוך אותה קבוצה של אלו שלא סיימו התקבל מימצא מפתיע שהראה שרמות לחץ דם גבוהות יותר היו קשורות עם תמותה נמוכה יותר.

החוקרים שיערו  שרמות נמוכות של לחץ דם קשורות לבריאות לקויה ולכן ערכו ניתוח שבו הוציאו מהחישוב את אלו עם לחצי הדם הנמוכים שסבלו מתחלואה נלווית, אך המגמה הייתה עדיין דומה באשר לקשר בין לחצי דם ותמותה.

מסקנת החוקרים היא שיש להתייחס לאוכלוסיה המבוגרת לא רק בהתחשב בגיל אלא גם במצב הבריאות והתפקוד בעת שמבצעים בהם הערכה רפואית. המימצאים תומכים בהפחתת רמות לחץ דם ליעדים בקרב אותם קשישים שהם בריאים, אך מחייבים בדיקה ושיקול נוסף באשר לקשישים הסובלים גם מתשישות. (שיש לציין שאינם נכללים במרבית המחקרים).

החוקרים סבורים שיש מקום לבחון את יעד רמות לחץ הדם עבור אוכלוסיית הקשישים התשושים (שכיום הוא אוניברסלי ועומד על 140/90 מ”מ כספית).

המחקר כלל 2,340 משתתפים מעל גיל 65 שנכללו בסקר של NHANES .

מדידת מהירות ההליכה נמדדה בהליכה של 6 מ’ וסווגה לפי מהירות גבוהה (מעל 0.8 מ’ לשנייה) , נמוכה (מתחת ל-0.8 מ/שניה), או שלא הושלמה.

במהלך השנה שלאחר הבדיקה היו 589 מקרי תמותה. ניתוח הנתונים הראה שאלו שצעדו במהירות הגבוהה יותר ורמות לחץ הדם הסיסטולי שלהם הייתה מעל 140 מ”מ כספית היו בסיכון מתואם גבוה יותר לתמותה, בהשוואה לאלה שהיו עם ערכי לחץ דם סיסטולי שמתחת ל-140 מ”מ כספית.

מבין אלו שצעדו במהירות איטית יותר לא נמצא קשר בין רמות לחץ הדם שלהם לתמותה.

באלו שלא סיימו את מבחן ההליכה (והוגדרו לצורך העניין כתשושים) , רמות לחץ דם סיסטולי ודיאסטולי גבוהות יותר היו קשורות באופן חזק לסיכון מופחת לתמותה, כפי שניתן לראות בטבלה: 

סיכון לתמותה למשתתפים עם רמות לחץ דם גבוהות














מהירות הליכה  יחס סיכון (ורווח בר סמך) בהשוואה לבעלי רמות לחץ דם נמוכות
מהירה 1.35 (1.031.77)
איטית 1.12 (0.871.45)
לא השלימו מבחן הליכה 0.38 (0.230.62) (סיסטולי)

0.10 (0.010.81) (דיאסטולי)

Arch Intern Med 2012; DOI: doi:10.1001 , מדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה