pharmacology

התועלת של זריקות PRP לאחר-ניתוח רצועה צולבת קדמית (JAMA Netw Open)

בחולים שטופלו בפלזמה עתירת טסיות (Platelet-Rich Plasma, או PRP) לאחר ניתוח לשחזור רצועה צולבת קדמית לא תועד שיפור משמעותי בתסמינים או בתפקוד הברך לאחר שנה אחת, בהשוואה לחולים שלא קיבלו טיפול זה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

במסגרת המחקר חולקו באקראי 120 חולים (גיל ממוצע של 29 שנים) לאחר ניתוח שחזור רצועה צולבת קדמית לקבלת זריקות PRP לאחר-ניתוח (60 חולים) או ללא טיפול משלים בזריקות אלו לאחר ההתערבות הניתוחית (60 חולים). מתוצאות המחקר עולה כי בחולים שטופלו בזריקות PRP ניתנו שלוש זריקות תוך-מפרקיות לאחר כחודש, חודשיים ושלושה חודשים מהניתוח.

התוצא העיקרי היה מדד KOOS לאחר שנה אחת. תוצאים נוספים כללו תוצאים לפי-דיווח מטופלים, מצב השתל בבדיקת הדמיה בתהודה מגנטית ובדיקה גופנית.

החוקרים אספו נתונים אודות התוצא העיקרי ב-114 מקרים (95%) ומדווחים כי לאחר שנה אחת, מדד KOOS הממוצע עמד על 78.3 נקודות בקרב חולים בזרוע טיפול בהזרקות PRP לעומת 76.8 נקודות בקרב חולים בקבוצת הביקורת.

בקרב חולים בזרוע ההתערבות תתי-מדדי ספורט תחת סולם KOOS היו טובים יותר משמעותית לאחר שישה חודשים ובשלות השתל הייתה טובה יותר לאחר שישה חודשים. עם זאת, לא תועדו הבדלים מובהקים סטטיסטית אחרים בין הקבוצות בכל יתר התוצאים שנבחנו במחקר. בנוסף, ארבעה חולים (6.7%) דיווחו על כאב באתר הריקה ושלושה חולים (5%) דיווחו על נפיחות של הברך.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהממצאים עולה כי ייתכן ואין צורך במתן זריקות PRP לאחר-ניתוח שחזור רצועה צולבת קדמית.

JAMA Netw Open, May 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה