pharmacology

האם לבנזודיאזפינים יש קשר לסיכון גבוה להפלות בתחילת הריון? (JAMA Psychiatry)

בנשים הרות הנוטלות בנזודיאזפינים (benzodiazepines) ישנה היתכנות לעלייה בסיכון להפלה עד לאמצע השליש השני, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסם בכתב העת JAMA Psychiatry.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בנזודיאזפינים יעילים בטיפול בחרדות והפרעות שינה. עם זאת, קיימת דאגה להשפעתם הטרטוגנית. כיוון שממחקרים קודמים עולה כי החרדה או הדיכאון עבורם נרשמות התרופות תורמים גם הם לסיכון להפלה, החוקרים מציינים שיש צורך בבדיקת ההשפעה של תרופות אלו במהלך ההיריון על מנת להבין את הסיכונים הטמונים בשימוש בהן לעומת ההימנעות מהן.

מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין נטילת בנזודיאזפינים לסיכון להפלה. המחקר כלל למעלה מ-3 מיליון הריונות (בכ-2 מיליון נשים), ובחן סיכון להפלה לפני שבוע 20 להיריון בקרב נשים הנוטלות בנזודיאזפינים בהשוואה לאלו שלא נוטלות. הבנזודאזפינים שנבחנו במחקר היו, lorazepam, alprazolam, diazepam ו-oxazolam.

מהתוצאות עולה כי 4.4% מההריונות הסתיימו בהפלה. החוקרים זיהו עלייה בסיכון להפלה בקרב נשים הנוטלות בנזודיאזפינים, עם עלייה של 42% בסיכון להפלה למשתמשות ב-lorazepam (רווח בר-סמך 95%: 1.13-1.79), 39% ל-alprazolam (רווח בר-סמך 95%: 1.17-1.66), 69% ל-diazepam (רווח בר-סמך 95%: 1.31-2.19), ו-54% ל-oxazolam (רווח בר-סמך 95%: 1.27-1.86). בנוסף נמצא קשר תלוי מינון. זאת אומרת שיחד עם עלייה בסיכון להפלה נראה גם שמינונים גבוהים יותר של בנזודיאזפינים קשורים לסיכון גבוה יותר להפלה.

למרות תוצאות המחקר, בהן נראה כי יתכן וישנו קשר בין שימוש בבנזודיאזפינים להפלה, החוקרים מציינים כי עדיין קיימים נתונים ממחקרים קודמים שמראים כי lorazepam נראה כבטוח לשימוש עבור חרדה או נדודי שינה בהריון. כלומר lorazepam הוכח במחקרים קודמים כאחד הבנזודיאזפינים הבטוחים ביותר לנטילה במידת הצורך במהלך ההיריון.

החוקרים מסכמים וכותבים כי נדרשת זהירות בשימוש בבנזודיאזפינים בהיריון, וממליצים על שימוש בטיפולים חליפיים כגון תרופות מסוג SSRI וטיפולים פסיכותרפיסטים לטיפול בחרדות והפרעות שינה בקרב נשים בהריון או כאלו המתכננות הריון.

 

JAMA Psychiatry Dec 27, 2023

לכתבה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה