pharmacology

טיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות אינו מעלה את הסיכון לתמותה בחולים מאושפזים עם COVID-19 (מתוך Eur Neuropsychopharmacol)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת European Neusopsychopharmacology עולה כי טיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות אינו מלווה בסיכון מוגבר לתמותה לאחר 28 ימים בחולים מאושפזים עם COVID-19.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקר קודם הצביע על תוצאות סותרות באשר להשפעה של טיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות בחולים עם COVID-19. כעת השלימו החוקרים מחקר רב-מרכזי רטרוספקטיבי להערכת הקשר בין תרופות אנטי-פסיכוטיות בזמן האשפוז ובין הסיכון לתמותה מכל-סיבה לאחר 28 ימים במדגם שכלל 59,021 מבוגרים שאושפזו בשל COVID-19 בין ינואר 2020 ועד נובמבר 2021.

במדגם מותאם שכלל 1,454 חולים תוך תקנון לגיל, מין, בית חולים, תקופת אשפוז, מדד Elixhauser Comorbidity Index, תרופות פסיכוטרופיות אחרות, אבחנות של הפרעות פסיכיאטריות וסמנים קליניים וביולוגיים של חומרת COVID-19, החוקרים מצאו כי אין קשר בין טיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות (23.5% לעומת 18.6%; יחס סיכויים של 1.16, p=0.280). הקשר הנ”ל נותר לא מובהק סטטיסטית בניתוחים נוספים שכללו את כל משפחות תרופות אנטי-פסיכוטיות , למעט תרופות אנטי-פסיכוטיות טיפוסיות ו-Loxapine, אשר נקשרו עם סיכון מוגבר משמעותית לתמותה לאחר 28 ימים, קשר אשר להערכת החוקרים ככל הנראה נובע מהטיית התוויה.

מנגד, טיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות שניתנו במינונים יומיים הגבוהים ממינון מקביל ל-Chlorpromazine במינון 200 מ”ג לוו בסיכון מופחת לתמותה לאחר 28 ימים, בהשוואה לחולים שלא נטלו תרופות אנטי-פסיכוטיות (10.4% לעומת 18.6%; יחס סיכויים מתוקן של 0.56, p=0.040).

ממצאי המחקר מציעים כי טיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות, כאשר ניתן במינונים סטנדרטיים, אינו מלווה בסיכון מוגבר לתמותה לאחר 28 ימים בחולים מאושפזים עם COVID-19.

Eur Neuropsychopharmacol, Sep 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה