pharmacology

יעילותן של תרופות מסוג אנטי CGRP כנגד מיגרנה בקרב גברים (medscape)

כאב ראש מיגרנה
סגן יו"ר המחלקה לפרמקולוגיה באוניברסיטה באריזונה, טוסון, ופרופ' לנוירולוגיה סוברים כי נכון להיום, ישנן עדויות מעטות לתועלת הקלינית של הטיפול בנוגדנים מונוקלונליים לליגנד או הקולטן ל-CRGP עבור מיגרנות בקרב גברים, ולכן יש ליידע את הציבור על כך

ד”ר פרנק פורקה, סגן יו”ר המחלקה לפרמקולוגיה באוניברסיטה באריזונה, טוסון, ופרופ’ דיוויד ו. דודיק מומחה לנוירולוגיה סוברים כי נכון להיום, ישנן עדויות מעטות לתועלת הקלינית של הטיפול בנוגדנים מונוקלונליים לליגנד או הקולטן ל-CRGP (Calcitonin gene-related peptide) עבור מיגרנות בקרב גברים, ולכן יש ליידע את הציבור על כך. כידוע, רוב המטופלים הסובלים ממיגרנה הן נשים, ועובדה זו באה לידי ביטוי במחקרים הקליניים.

CGRP הוא נוירופפטיד דלקתי התורם באופן משמעותי להתפתחות התקפי מיגרנה, כך שהטיפול הפומי כנגד CGRP מיועד הן לטיפול אקוטי והן למניעה. פורקה ודודיק ביססו את טענתם באמצעות מספר מחקרים. מחקר אחד הראה כי הזרקת CGRP ישירות לשכבת הדורה בעכברים הובילה לכאבי ראש דמויי מיגרנה, ושלכך נדרשו מינונים נמוכים מאוד בחיות ממין נקבה לעומת חיות ממין זכר. מחקר אחר מצא כי נוגדנים ל-CGRP מקלים בצורה ניכרת על כאב דמוי מיגרנה בעכברים ממין נקבה מאשר בעכברים ממין זכר. מחקר שכלל שבע נשים וגבר אחד הראה שבקרב הנשים, רמת ה-CGRP עלתה במהלך התקף מיגרנה ושניתן היה לנרמל אותה באמצעות Sumatriptan. לעומת זאת, אצל הגבר הרמות לא עלו, וגם לא ניתן היה להפחית אותן באמצעות התרופה. כמו כן, מחקרי פרובוקציה, שבהם החוקרים הפיקו כאבי ראש באמצעות עירוי של CGRP כדי להוכיח את תפקידו ביצירת מיגרנות, נערכו כמעט אך ורק בקרב נשים.

ד”ר טים יורגן, נשיא האגודה הגרמנית למיגרנות וכאבי ראש, ביקר את הטענה הנ”ל, ואמר כי “הראיות שהועלו על ידי עמיתיי בארה”ב אינן מספיקות כדי להסיק שטיפול כנגד CGRP אינו יעיל בגברים”. “זה בהחלט נושא שצריך לחקור בקבוצות גדולות יותר, אך עם זאת, אני לא סובר שיהיו השלכות על הפרקטיקה הקלינית”, הוא הוסיף.

כתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה