pharmacology

טיפול במעכבי ציר רנין-אנגיוטנסין-אלדוסטרון מלווה בתוצאות טובות יותר לעומת חסמי ביתא להפחתת תמותה בחולים לאחר תיקון מפרצת אבי עורקים בטני (J Am Heart Assoc)

טיפול במעכבי ציר רנין-אנגיוטנסין-אלדוסטרון מלווה בתוצאות טובות יותר לעומת חסמי ביתא להפחתת תמותה בחולים לאחר תיקון מפרצת אבי עורקים בטני כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עדיין לא ידוע מהו הטיפול התרופתי הטוב ביותר לאיזון יתר לחץ דם לאחר תיקון מפרצת אבי עורקים בטני. לאור זאת, הם בחנו אם טיפול בתרופות ממשפחת מעכבי ציר רנין-אנגיוטנסין-אלדוסטרון לעומת חסמי ביתא השפיע על התוצאים הקליניים לאחר-ניתוח ולאחר שנה אחת מתיקון מפרצת אבי עורקים בטני.

מדגם המחקר כלל את כל החולים עם יתר לחץ דם לאחר תיקון מפרצת אנדווסקולארי או ניתוח פתוח ונכללו במאגר Vascular Quality Initiative Vascular Implant Surveillance and Interventional Outcomes Network Database בין 2003 ו-2018. החולים סווגו לשתי קבוצות על-פי הטיפול התרופתי הקדם-ניתוחי ובעת השחרור, בין אם מדובר במעכבי ציר רנין-אנגיוטנסין-אלדוסטרון או חסמי ביתא.

מדגם המחקר כלל 8,789 חולים, מהם 3,523 (40.1%) תחת מעכבי ציר רנין-אנגיוטנסין-אלדוסטרון ו-5,266 (59.9%) תחת חסמי ביתא. לאחר ניתוח PSM (או Propensity-Score Matching) זוהו 3,053 זוגות חולים תואמים בכל קבוצה.

לאחר התאמה, טיפול במעכבי ציר רנין-אנגיוטנסין-אלדוסטרון לווה בסיכון מופחת לתמותה לאחר-ניתוח (יחס סיכויים של 0.3, רווח בר-סמך 95% של 0.1-0.6), אוטם לבבי (יחס סיכויים של 0.1, רווח בר-סמך 95% של 0.03-0.6) ושחרור שאינו לבית החולים (יחס סיכויים של 0.6, רווח בר-סמך 95% של 0.5-0.7).

לפני התאמה בין הקבוצות, השימוש במעכבי ציר רנין-אנגיוטנסין-אלדוסטרון לווה בשיעורים נמוכים יותר של תמותה לאחר שנה אחת (יחס סיכון של 0.4, רווח בר-סמך 95% של 0.4-0.5) וסיכון מופחת לקרע מפרצת אבי עורקים (יחס סיכון של 0.7, רווח בר-סמך 95% של 0.5-0.9). ממצאים אלו נותרו ללא שינוי לאחר ניתוח PSM לתמותה (יחס סיכון של 0.4, רווח בר-סמך 95% של 0.4-0.5) וקרע מפרצת אבי עורקים (יחס סיכון של 0.7, רווח בר-סמך 95% של 0.5-0.9).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאים אלו מעידים כי טיפול במעכבי ציר רנין-אנגיוטנסין-אלדוסטרון לווה בתוצאות טובות יותר לאחר-ניתוח מפרצת אבי עורקים בהשוואה לטיפול בחסמי ביתא. הטיפול בתרופות אלו גם לווה בסיכון מופחת לתמותה וקרע מפרצת לאחר שנה.

J Am Heart Assoc, Jul 14, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה