pharmacology

טיפול ב-Montelukast מלווה בסיכון מוגבר לתופעות נוירו-פסיכיאטריות (J Allergy Clin Immunol Pract)

בקרב חולים צעירים עם אסתמה, טיפול ב- Montelukast(סינגולייר)  מלווה בסיכון מוגבר לאירועים נוירו-פסיכיאטריים דוגמת טיפול בתרופות נוירו-פסיכיאטריות וטיפול במסגרת בית חולים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Allergy and Clinical Immunology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים תצפיתיים שפורסמו לאחרונה הציעו כי הטיפול באנטגוניסט לקולטן ללויקוטריאנים, Montelukast, עשוי להיות מלווה בסיכון מוגבר לתופעות לוואי נוירו-פסיכיאטריות, אך התוצאות בנושא סותרות.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון אם חשיפה ל- Montelukast במבוגרים עם אסתמה מלווה בסיכון מוגבר לתופעות לוואי נוירו-פסיכיאטריות על-בסיס נתונים ממאגרים ארציים בדנמרק. החוקרים התמקדו במבוגרים בגילאי 18 שנים ומעלה, אשר ניפקו לפחות מרשם אחד לטיפול במשאפי קורטיקוסטרואידים ופנו לפחות פעם אחת לבית חולים עם אסתמה כאבחנה עיקרית בין תחילת ינואר בשנת 2011 ועד סוף דצמבר בשנת 2018.

במחקר נבחנו שני תוצאי סיום עיקריים: הראשון, שימוש בתרופות נוירו-פסיכיאטריות כולל נוגדי-דיכאון, נוגדי-פסיכוזה, נוגדי-חרדה, ליתיום ותרופות לטיפול בהפרעת קשב/ריכוז היפראקטיביות; השני, פניה לבית חולים עם אבחנה נוירו-פסיכיאטרית, זאת בתוך 90 ימים מהחשיפה ל- Montelukast.

מהנתונים עולה קשר מובהק סטטיסטית בין התחלת טיפול ב- Montelukast ובין שימוש בתרופות נוירו-פסיכיאטריות (יחס סיכון של 1.14, p<0.0001). מהערכת התוצא העיקר השני, פניה לבית חולים עם אבחנה נוירו-פסיכיאטרית, החוקרים זיהו קשר מובהק סטטיסטית עם התחלת Montelukast רק בקבוצת הגיל הצעירה ביותר (יחס סיכון של 1.28, p<0.001 באלו בגילאי 18-29 שנים ויחס סיכון של 1.16, רווח בר-סמך 95% של 30-44 שנים באלו בגילאי 30-44 שנים).

מניתוח לפי חלוקה לגילאים עלה כי הסיכון לשני התוצאים עלה עם ירידה בגיל, כאשר הסיכון הגבוה ביותר לאירועים נוירו-פסיכיאטריים תואר בקרב צעירים בגילאי 18-29 שנים.

לאור ממצאי המחקר, החוקרים קוראים להגברת המודעות לתופעות לוואי אפשריות אלו של טיפול ב- Montelukast.

J Allergy Clin Immunol Pract. 2023 Mar 20

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה