pharmacology

סיכון מוגבר להיפופוספטמיה עם Ferric Carboxymaltose לטיפול באנמיה על-רקע מחלת מעי דלקתית (Gut)

מנתונים שפורסמו בכתב העת Gut עולה כי טיפול ב-FCM (או Ferric Carboxymaltose) מלווה בשיעורים גבוהים יותר של היפופוספטמיה, בהשוואה לטיפול ב-FDI (או Ferric Derisomaltose) בחולים עם אנמיה משנית לחסר ברזל על-רקע מחלת מעי דלקתית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אנמיה הינה הביטוי מחוץ למערכת העיכול הנפוץ ביותר בחולים עם מחלת מעי דלקתית וחסר ברזל ודלקת הם הגורמים המובילים לאנמיה. לאור היעילות המוכחת שלהם בטיפול באנמיה משנית לחסר ברזל, FCM ו-FDI הם בין תכשירי ברזל תוך-ורידי הנפוצים בשימוש באירופה.

החוקרים השלימו מחקר אקראי, כפל-סמיות, שכלל 20 מרפאות חוץ בבתי חולים ברחבי אירופה, במטרה לבחון את התוצאות ב-97 חולים עם אנמיה משנית לחסר ברזל על-רקע מחלת מעי דלקתית, אשר קיבלו 1,000 מ”ג של FDI (49 חולים) או FCM (48 חולים) בתחילת המחקר ולאחר 35 ימים. התוצא העיקרי היה היארעות היפופוספטמיה, אשר הוגדרה כריכוז פוספט בדם מתחת ל-2 מ”ג/ד”ל, בכל נקודת זמן מיום 0 עד יום 35.

מהנתונים עולה כי שיעורי היפופוספטמיה עמדו על 8.3% מהחולים בזרוע הטיפול ב-FDI ועל 51% מהחולים בזרוע FCM (הבדל מתוקן בסיכון של 42.8%-).

לאחר 35 ימים, החוקרים נתנו עירוי שני לתיקון חסר הברזל. בזרוע הטיפול ב-FDI, 18.8% מהחולים קיבלו מינון של 1,000 מ”ג, 66.7% קיבלו מינון של 500 מ”ג ו-14.6% לא קיבלו מנה שנייה. בקבוצת הטיפול ב-FCM, 22.4% מהחולים קיבלו מינון של 1,000 מ”ג, 69.4% קיבלו מנה של 500 מ”ג ו-8.2% לא קיבלו מנה שנייה.

מתחילת המחקר ועד לאחר 70 ימים, היארעות היפופוספטמיה עמדה על 12.5% ו-59.2% מהחולים בזרוע FDI ו-FCM, בהתאמה (הבדל מתוקן בסיכון של 46.6%-). החוקרים מדווחים על היארעות גבוהה יותר בקרב מטופלים כ-FCM בכל הביקורים לאחר תחילת המחקר, בהשוואה למטופלים ע-FDI, עם שיא היארעות של 45.8% שבועיים לאחר המנה הראשונה של FCM.

למרות שחולים בשתי הקבוצות דיווחו על שיפור בעייפות, ההשפעות היו גדולות יותר ומהירות יותר באלו שטופלו ב-FDI. יתרה מזאת, שיפור איטי יותר בעייפות לווה בירידה גדולה יותר בריכוז פוספט.

ממצאי המחקר מעידים כי היפופוספטמיה הינה סיבוך נפוץ של טיפול ב-FCM בחולים עם מחלת מעי דלקתית.

 

Gut, Dec 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה