pharmacology

טיפול בסטרואידים מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב (PLoS Medicine)

מנתונים חדשים מבריטניה, אשר פורסמו בכתב העת PLoS Medicine, עולה כי אפילו טיפול במינון נמוך של סטרואידים מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, ממצאים המדגישים את חשיבות הטיפול בחולים במינון היעיל הנמוך ביותר ולפרק הזמן הקצר ביותר, לצד ניטור הסיכון למחלות לב וכלי דם.

החוקרים בחנו את  הרשומות הרפואיות אודות למעלה מ-87,000 מבוגרים עם מחלות דלקתיות נפוצות וללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם. הגיל הממוצע של המשתתפים עמד על 56 שנים וכשליש מהם היו גברים.

במהלך חציון מעקב של חמש שנים, 15% מהחולים פיתחו אירועים קרדיווסקולאריים, כולל פרפור פרוזדורים, אי-ספיקת לב ואוטם לבבי חד.

לאחר שנה אחת, הסיכון המצטבר לאירוע קרדיווסקולארי עמד על 1% בתקופות בהן לא נטלו טיפול בסטרואידים, על 4% עם מינון המקביל למינון יומי של פרדניזולון של עד 4.9 מ”ג ועל 9% עם מינון המקביל למינון יומי של פרדניזולון במינון של 25 מ”ג ומעלה.

לאחר חמש שנים, הסיכון הקרדיווסקולארי עמד על 7% בקרב אלו שלא טופלו בסטרואידים, 20% עם טיפול במינון המקביל למינון יומי של פרדניזולון של עד 4.8 מ”ג ועל 28% עם מינון המקביל למינון יומי של פרדניזולון של 25 מ”ג ומעלה.

החוקרים מדווחים על קשר מנה-תגובה משמעותי עם מינונים יומיים של פחות מ-5.0 מ”ג לכלל המחלות בתיווך מערכת החיסון (יחס סיכון של 1.74) לכלל התוצאים הקרדיווסקולאריים, כולל פרפור פרוזדורים, אי-ספיקת לב, אוטם לבבי חד, מחלת עורקים היקפית, מחלה צרברווסקולארית ומפרצת אבי עורקים בטני.

מהנתונים עולה כי גורמי סיכון קרדיווסקולארים הפיכים היו נפוצים באוכלוסיית המחקר וכללו עישון פעיל, עודף-משקל/השמנת-יתר ויתר לחץ דם.

באופן תיאורטי, הפחתת הדלקת הכרונית עם טיפול בסטרואידים ניתן היה לצפות להפחתת הדלקת בדופן כלי הדם ובלב. עם זאת, הטיפול בסטרואידים עשוי להיות בעל השפעות ישירות ועקיפות רבות על מערכת הלב וכלי הדם, העלולות לגרום נזק לחולים.

PLoS Medicine, online December 3, 2020

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה