pharmacology

שכיחות Tardive Dyskinesia נותרה גבוהה עם טיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות אטיפיות (מתוך Journal of Clinical Psychiatry)

אף על פי שלתרופות אנטי-פסיכוטיות אטיפיות פרופיל בטיחות טוב יותר מתרופות אנטי-פסיכוטיות קונבנציונאליות, הסיכון ל- Tardive Dyskinesia נותר למעשה זהה, כך עולה מהמחקר הפרוספקטיבי הראשון להערכת הנושא, שתוצאותיו פורסמו ב-Journal of Clinical Psychiatry.

החוקרים מציינים בעקבות מחקרים קודמים שתמכו בבטיחות היחסית של דור התרופות החדש, רופאים אימצו תרופות אנטי-פסיכוטיות דוגמת Aripiprazole, Olanzapine (זיפרקסה) ו-Quetiapine (סרוקואל) לטיפול בהפרעות הרבה מעבר לסכיזופרניה, שהיא ההתוויה הקלאסית ועדיין הנפוצה ביותר לנטילת תרופות אלו.

החוקרים כותבים כי מחקרים שהדגימו סיכון נמוך ל- Tardive Dyskinesia עם תרופות אנטי-פסיכוטיות אטיפיות לא תוכננו היטב. אט אט התפוגגו כל היתרונות שאפיינו את התרופות האטיפיות, דוגמת פחות תופעות לוואי קוגניטיביות, יעילות טובה יותר וסיכון נמוך יותר להפרעות תנועה, ולא נותרה הצדקה רבה לעלות הגבוהה שלהן.

היתרון מבחינת Tardive Dyskinesia היה היתרון הבולט ביותר שנותר עם משפחת תרופות זו, כנגד מתחריה. הגורם לכך היה האופי הירוד של המחקרים ששימשו כבסיס ליתרון זה מלכתחילה.

במחקר הנוכחי החוקרים התמקדו באבחנה של Tardive Dyskinesia. הם מציינים כי סימנים אקסטרה-פירמידאליים, דוגמת אקתיזיה ורעד פרקינסוני נפוצים בשלושת החודשים הראשונים לטיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות. הפרעות אלו לרוב ניתנות לטיפול, אך לעיתים עלולות לבלבל עם Tardive Dyskinesia שהיא חמורה יותר. באופן כללי, מרבית התרופות האנטי-פסיכוטיות האטיפיות אכן גורמות לפחות סימנים אקסטרה-פירמידאליים בתקופה המוקדמת, ונותר הרושם כי שכיחות Tardive Dyskinesia נמוכה יותר כאשר לא מתבססים על קריטריונים מדויקים להגדרה.

כל המשתתפים במחקר נטלו תרופות אנטי-פסיכוטיות למשך לפחות שלושה חודשים, ולא סבלו ממחלה נוירולוגית אחרת שהייתה עשויה להקשות על אבחנת Tardive Dyskinesia. חולים הוצאו מהמחקר במידה ואובחנה Tardive Dyskinesia בהערכה הראשונית, או במקרים בהם האבחנה נקבעה בעבר, ובסופו של דבר נותרו 352 חולים בסיכון, בהם נערכה בדיקת AIMS (Abnormal Involuntary Movement Scale( פעמיים בכל ביקור, עם שישה חודשי מעקב.

משקיפים שהוכשרו במיוחד להערכת החולים זיהו 52 מקרים של Tardive Dyskinesia, שתורגמו לסיכון של 19.7% במהלך 3.9 שנים.

מרבית החולים נחשפו בעבר לתרופות אנטי-פסיכוטיות קונבנציונאליות. במודל סטטיסטי מצאו החוקרים כי נטילת תרופות אטיפיות בלבד לוותה בסיכון יחסי נמוך בשליש, בהשוואה לטיפול בתרופות קונבנציונאליות בלבד (RR=0.68).  בחולים שנטלו את שתי משפחות התרופות תועד סיכון יחסי כפול ל- Tardive Dyskinesia (RR=1.85).

בקרב חולים שקיבלו מרשם לטיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות אטיפיות בשל הפרעות במצב הרוח, תועד סיכון יחסי נמוך יותר משמעותית ל- Tardive Dyskinesia, בהשוואה לחולי סכיזופרניה (RR=0.15 לעומת RR=0.97).

מחקרים קודמים עקבו אחר חולים למשך תקופת זמן קצרה יותר, כאשר במחקר הנוכחי המעקב הגיע לעיתים לעד ארבע שנים. המחקרים המוקדמים דיווחו על שיעורים נמוכים משמעותית של Tardive Dyskinesia. בהשוואה למחקר שנערך בשנות השמונים של המאה הקודמת, לא נמצא הבדל מובהק בשיעורי Tardive Dyskinesia בין חולי סכיזופרניה שנטלו תרופות אטיפיות כיום, לעומת אלו שנטלו תרופות קונבנציונאליות במדגם המוקדם יותר.

החוקרים מאמינים כי מדובר בחדשות רעות עבור המטופלים, הם היו רוצים שלתרופות החדשות יהיה את היתרון האמור, ומוסיפים כי חשוב שהרופאים המטפלים יכירו את הסיכונים של התרופות עליהם הם ממליצים.

J Clin Psychiatry 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • עדויות חדשות תומכות בתועלת של Filgotinib בחולים עם קוליטיס כיבית (Aliment Pharmacol The)

    עדויות חדשות תומכות בתועלת של Filgotinib בחולים עם קוליטיס כיבית (Aliment Pharmacol The)

    טיפול ארוך-טווח ב- Filgotinib השרה וסייע בשמירה על הפוגה בתסמיני קוליטיס כיבית, לצד שיפור איכות חיים בריאותית, ללא סוגיות בטיחות חדשות, כך עולה מניתוח ביניים של תוצאות מחקר הארכה SELECTION, שפורסמו בכתב העת Alimentary Pharmacology & Therapeutics. המומחים מסבירים כי Filgotinib הינו מעכב JAK1 פומי, הניתן פעם ביום ומאושר באיחוד האירופי, יפן ובריטניה לטיפול בקוליטיס […]

  • ויטיליגו מלווה בשיעור גבוה של הפרעות פסיכיאטריות בילדים שחורים (JAAD International)

    ויטיליגו מלווה בשיעור גבוה של הפרעות פסיכיאטריות בילדים שחורים (JAAD International)

    בילדים שחורים עם ויטיליגו שיעור גבוה יותר משמעותית של הפרעות פסיכיאטריות, כולל דכאון, מחשבות אובדניות והפרעות התנהגות, בהשוואה לביקורות תואמות ללא ויטיליגו, כך עולה מתוצאות מחקר מקרה-ביקורת שפורסמו בכתב העת JAAD International. המחקר הרטרוספקטיבי, מקרה-ביקורת, נערך בבית החולים Texas Children’s Hospital ביוסטון וכלל 327 ילדים עם ויטיליגו ו-981 ביקורות תואמות ללא ויטיליגו. גיל המשתתפים הממוצע […]

  • תוצאות מבטיחות למתן Teclistamab כנגד מחלות אוטואימוניות עמידות לטיפול (N Engl J Med)

    תוצאות מבטיחות למתן Teclistamab כנגד מחלות אוטואימוניות עמידות לטיפול (N Engl J Med)

    במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי Teclistamab, תכשיר המכוון כנגד B-Cell Maturation Agent (או BCMA), הוביל לשיפור פעילות מחלה בארבעה חולים עם מחלות אוטואימוניות עמידות לטיפול. בתיאור מקרה שפורסם בנפרד, Teclistamab השרה הפוגה בחולה עם לופוס עמידה לטיפול. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי […]

  • היסטוריה של מיגרנה אינה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון בנשים (Neurology)

    היסטוריה של מיגרנה אינה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון בנשים (Neurology)

    היסטוריה של מיגרנה אינה מלווה בסיכון מוגבר למחלת פרקינסון בנשים, ללא תלות בתדירות כאבי ראש או סוג המיגרנה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Neurology. החוקרים בחנו את הנתונים אודות 39,312 נשים ממקצועות הבריאות בגילאי 45 שנים ומעלה, ללא היסטוריה של מחלת פרקינסון, שלקחו חלק במחקר Women’s Health Study בין 1992 ועד 1995 […]

  • תוצאות מבטיחות לאפליקציית CBT לטיפול במבוגרים צעירים עם חרדה (JAMA Netw Open)

    תוצאות מבטיחות לאפליקציית CBT לטיפול במבוגרים צעירים עם חרדה (JAMA Netw Open)

    אפליקציה מונחית-עצמית למכשיר הנייד לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי (Cognitive Behavioral Therapy, או CBT) מלווה בירידה משמעותית בתסמיני חרדה במבוגרים צעירים עם הפרעות חרדה לאחר שלושה שבועות, עם המשך שיפור לאורך 12 שבועות, כך עולה מתוצאות מחקר אקראי חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. מדגם המחקר כלל 59 מבוגרים בגילאי 18-25 שנים (גיל ממוצע של 23 שנים; […]

  • העלאת מינון תיאזידים עשויה להפחית את הסיכון לאבני כליות (JAMA Network Open)

    העלאת מינון תיאזידים עשויה להפחית את הסיכון לאבני כליות (JAMA Network Open)

    מינוני תיאזידים גבוהים יותר מלווים בירידה גדולה יותר ברמות סידן בשתן, המצויה בקורלציה עם ירידה במספר אירועי אבני כליות סימפטומטיות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. ממצאים אלו מרמזים לכך שהתאמת מינוני תיאזידים עשויה להיות קריטית במניעת אבני כליות. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקר NOSTONE הטיל ספק ביעילות הטיפול […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה