pharmacology

סליין היפרטוני משפר את החמצון המוחי בחולים עם דמם תת-עכבישי (מתוך Stroke)

ממחקר חדש שפורסם במהדורת ינואר של Stroke עולה כי בחולים עם דמם תת-עכבישי בדרגה גרועה, מתן סליין היפרטוני מביא לשיפור בזרימת הדם המוחית ולשיפור חמצון רקמת המוח, למשך 4 שעות לאחר העירוי.

החוקרים מבריטניה מסבירים כי ירידה בזרימת הדם המוחית ובחמצון המוחי, הגורמים לאיסכמיה מוחית ושבץ, מובילים למוגבלות ותמותה בחולים עם דמם תת-עכבישי חמור. מתוצאות המחקר הנוכחי עולה כי סליין היפרטוני מביא לשיפור ממושך בחמצון רקמת המוח, המלווה בתוצאות קליניות טובות יותר.

מדגם המחקר כלל 44 חולים, שטופלו ב-23.5% סליין במינון של 2 מ”ל לק”ג. 30 דקות מאוחר יותר, תועדה עליה משמעותית בלחץ הדם העורקי, בלחץ הפרפוזיה המוחית, במהירות הזרימה, בערכי pH ברקמת המוח ובחמצון רקמת המוח. כמו כן, תועדה ירידה משמעותית בלחץ התוך-גולגולתי.

העלייה המשמעותית בחמצון רקמת המוח נותרה למשך ארבע שעות. בנוסף, ההשפעה על הלחץ התוך-גולגולתי נותרה למשך למעלה מחמש שעות, וההשפעה על מהירות הזרימה נותרה למשך למעלה מארבע שעות.

לאחר מתן סליין היפרטוני, תועדה עליה ממוצעת של 20.3% בזרימת הדם המוחית.

ב-36% מהמשתתפים במחקר תועדו תוצאות חיוביות (Modified Rankin של 1-3). בהשוואה ל-64% עם התוצאות השליליות, באלו עם תוצאות חיוביות תועדו עליה בזרימת הדם המוחית, בערכי pH ובחמצון רקמת המוח ובירידה בלחץ התוך-גולגולתי.

למעשה, החוקרים זיהו קשר מובהק סטטיסטית בין עלייה בחמצון רקמת המוח, שנותרה למשך למעלה מ-210 דקות, ובין תוצאות טובות יותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתוצאות המחקר עולה כי העלייה בזרימת הדם המוחית בעקבות מתן סליין היפרטוני, מלווה בשיפור העברת החמצן לאזורים שאינם מקבלים פרפוזיה טובה. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Stroke 2010;41:122-128

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה