pharmacology

האם עירויי Ketamine הניתנים מחוץ לאשפוז עשויים לסייע בטיפול בתסמונת הכאב הפוסט-טראומטית? (מתוך Pain)

מאת ד”ר בן פודה שקד 

                              

ממחקר קטן חדש אשר פורסם בגיליון דצמבר של ירחון Pain עולה כי עירויים של קטאמין הניתנים ללא צורך באשפוז עשויים להקל את הכאב החמור של תסמונת כאב מקומי מורכב (Complex regional pain syndrome, CRPS), בעיה כרונית שכיחה לאחר טראומה.

החוקרים מסבירים כי בעוד שהפתופיזיולוגיה של תסמונת CRPS איננה מובנת לחלוטין, סבורים כי לרצפטורי ה-N-methyl-D-aspartate (NMDA) יש תפקיד בכך. קטאמין, שהינו תכשיר פוטנטי הנוגד את רצפטורי ה-NMDA, הוכח במחקרים קודמים כמקל את הכאב הכרוך במצב זה, אולם מחקרים קודמים אלו כללו לדבריהם טיפול של מספר ימים רצופים במינונים המתאימים להרדמה, או טיפול מתמשך או כמעט-מתמשך במינונים תת-הרדמתיים.

במחקר הפיילוט הנוכחי, ביקשו החוקרים לזהות משטר טיפולי מיטבי ב-Ketamine אשר ישיג רמיסיה מלאה וארוכת טווח אשר נצפית בעקבות טיפול של ימים רבים במינונים הרדמתיים, אולם עושה זאת במינונים תת-הרדמתיים ובחולים המטופלים במסגרת חוץ אשפוזית.

החוקרים מדווחים על תוצאותיהם בקרב 19 חולים עם תסמונת כאב מקומי מורכב חמורה ונמשכת זמן רב, אשר הוקצו אקראית לקבל עירויים בני 4 שעות של קטאמין (בקצב של 25 מיליליטר לשעה) או לחילופין תרופת דמה מדי יום למשך עשרה ימים, עם מגבלה של 25 מיליגרם לשעה במשך ארבע השעות. בנוסף, טופלו כל החולים ב-Clonidine וב-Midazolam. בעוד שתיכננו בתחילה לכלול ארבעים חולים במחקר, המחקר הנוכחי הופסק בפועל לאחר איסוף של 19 חולים בלבד, וזאת מאחר וכמעט ולא נצפה אפקט פלצבו, בעוד שתשעת החולים בזרוע הטיפול בקטאמין הראו שיפורים מיידיים.

החוקרים מציינים כי הטיפול ב-Ketamine הביא לשיפור משמעותי בציונים במדד כאב של שאלון בן שבעה פריטים, וכן בגירסה המקוצרת של שאלון McGill לכאב. מידע שנאסף מחיישני פעילות אותם לבשו הנבדקים הציעו אף הם שיפור ברמת הכאב. עם זאת, לא נצפו לדבריהם הבדלים משמעותיים בבדיקות סנסוריות כמותיות או במדדי איכות חיים.

החוקרים מוסיפים כי ארבעה מבין תשעת החולים אשר קיבלו קטאמין ו-2 מבין עשרת החולים שקיבלו תרופת דמה התלוננו על בחילות, כאבי ראש, עייפות או דיספוריה במהלך המחקר, אולם לא נצפו תופעות לוואי רציניות. לבסוף, הם מסכמים כי תוצאות מחקרם זה דורשות את עריכתם של מחקרים גדולים יותר, בהקצאה אקראית ובהשוואה לתרופת דמה, בהם ייבחנו מינונים גבוהים יותר של קטאמין ותבדק תקופת מעקב ארוכה יותר.

Pain 2009;147:107-115

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה