pharmacology

ביצוע Apheresis בתדירות גבוהה יותר עשוי לסייע לחולי קוליטיס כיבית (מתוך American Journal of Gastroenterology)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון דצמבר 2009 של ה- American Journal of Gastroenterology עולה כי בחולים עם קוליטיס כיבית פעילה (Ulcerative Colitis), ביצוע שלGranulocyte and Monocyte adsorptive Apheresis (GMA) פעמיים בשבוע הוא יעיל יותר מטיפול בתדירות של פעם בשבוע.

ברקע למחקר כותבים החוקרים כי בקוליטיס כיבית קיים שטף של גרנולוציטים ומונוציטים/מקרופאגים לתוך רירית המעי הגס. הם מסבירים כי בעבודות קודמות נמצאה ל-GMA יעילות בחולי קוליטיס כיבית, אך הטיפול השבועי הרגיל עלול להוביל לנסיגת המחלה רק לאחר שבועות ארוכים. עד כה לא נבדקה היעילות של ביצוע GMA בתדירות גבוהה יותר, ומטרת החוקרים הייתה להעריך את היעילות והבטיחות של ביצוע GMA תדיר יותר בחולים עם קוליטיס כיבית פעילה.

המחקר כלל 163 משתתפים עם קוליטיס כיבית חדשה, או עם הישנות בדרגה קלה עד בינונית של המחלה (ציון פעילות מחלה 5-12). החוקרים חילקו את המשתתפים באקראי לטיפולי אפרזיס בתדירות של פעם בשבוע או לתדירות של פעמיים בשבוע. כל טיפול נמשך 60 דקות, בקצב זרימה של 30 מ”ל/דקה, והמשתתפים עברו עד 10 טיפולי אפרזיס. במידה והושגה נסיגה קלינית, אשר הוגדרה כציון פעילות מחלה של 4 או פחות, הופסקו הטיפולים קודם לכן.

מתוצאות המחקר עולה, כי 71% מהמשתתפים שטופלו באפרזיס בתדירות גבוהה יותר השיגו נסיגה קלינית, לעומת 54% מהמשתתפים שטופלו בתדירות הרגילה (p=0.029). בנוסף נמצא כי הזמן הממוצע עד להשגת נסיגה היה 14.9 ימים בקבוצת הטיפול הדו-שבועי, לעומת 28.1 ימים בקבוצת הטיפול השבועי (p<0.0001).

החוקרים מדווחים כי במהלך המחקר לא נצפו תופעות לוואי חמורות, בעיות טכניות, או זיהומים אופורטוניסטיים.

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי ביצוע אפרזיס בתדירות גבוהה יותר הוביל לנסיגה מהירה יותר בתסמיני המחלה, מבלי להעלות את שיעור תופעות הלוואי. לדבריהם, ל-GMA עשויה להיות השפעה תלוית מינון ותלוית תדירות, אך בשלב זה דרושים מחקרים נוספים בנושא.

Am J Gastroenterol 2009;104:2990-2995.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה