pharmacology

הערכת הסיכון מול התועלת במתן אריתרופויאטין לטיפול בשבץ (מתוך Stroke)

ממחקר חדש שפורסם במהדורת דצמבר של Stroke עולה כי אין תועלת בטיפול באריתרופויאטין רקומביננטי הומאני לאחר אירוע שבץ איסכמי חד, והטיפול אף עשוי להיות מסוכן, במיוחד בחולים תחת טיפול תרומבוליזה סיסטמי.

לדברי החוקרים, המחקר נועד לאשר את התוצאות המבטיחות שעלו ממחקר מוקדם יותר והדגימו החלמה טובה יותר לאחר טיפול באריתרופויאטין בחולים לאחר שבץ איסכמי חד. הם מציינים כי באופן תיאורטי, לאריתרופויאטין תכונות המגנות על מערכת העצבים, מאחר שנקשר לקולטנים לאריתרופויאטין, עם פעילות נוגדת-אפופטוזיס, נוגדת-חמצן, נוגדת-דלקת, נוירוטרופית, עם השפעה על תפקוד תאי גזע.

לאור העלייה בשימוש ב-rtPA (Recombinant Tissue Plasminogen Activator) בגרמניה, החוקרים בחנו שוב את היעלות והבטיחות של אריתרופויאטין.

מדגם המחקר כלל 522 חולים עם שבץ איסכמי בטריטוריה של ה-MCA (Middle Cerebral Artery), שלקחו חלק במחקר בין 2003 ו-2008 וחולקו באקראי לטיפול תוך-ורידי באריתרופויאטין במינון 40,000 IU בתוך 6 שעות מהופעת התסמינים, או לפלסבו. הטיפולים ניתנו שוב לאחר 24 ו-48 שעות.

היעד העיקרי של המחקר, מדד Barthel Index on Day 90, לא היה שונה משמעותית בין קבוצת ההתערבות וקבוצת הביקורת, והדבר נכון גם עבור מדד Rankin Scale ו-NIHSS (NIH Stroke Scale) לאחר 90 ימים. בשתי הקבוצות, החוקרים לא מצאו הבדל בגודל הנגעים, כפי שנקבע בבדיקת MRI, בהשוואת גודל הנגעים בתחילת המחקר וגודלם לאחר שבעה ימים.

באופן בלתי-צפוי, חלק משמעותי מהחולים טופלו ב-rtPA (63.4%).

מספר מקרי התמותה עמד על 66 חולים, כולל 16.4% מהמטופלים באריתרופויאטין ו-9.0 מהמטופלים בפלסבו (OR = 1.98,  p=0.01). העלייה המובהקת בשיעורי התמותה תחת טיפול באריתרופויאטין תועדה גם בקרב מטופלים ב-rtPA, הן בניתוח ITT (Intent-To-Treat) והן בניתוח PP (Per Protocol). בחולים שלא טופלו ב-rtPA, תועדה מגמה של שיעורי תמותה גבוהים יותר עם אריתרופויאטין בניתוח ITT, אך לא בניתוח PP.

אריתרופויאטין לווה בסיכון מוגבר לסיבוכים חמורים, כולל דימום תוך-מוחי, בצקת מוחית ותרומבואמבוליזם.

החוקרים ערכו בנוסף עיבוד פוסט-הוק של הנתונים שהעלה את השאלה אם המספר הגבוה של מקרי תמותה בקבוצת המטופלים באריתרופויאטין עשוי לנבוע מאינטראקציה אפשרית עם rtPA.

כפי שהם מציינים, רק חולים מניתוח PP שלא טופלו ב-rtPA מהווים קבוצת השוואה מתאימה לחולים בניתוח PP מהמחקר המוקדם יותר, בעידן שלפני טיפול ב-rtPA, שאת תוצאותיו הם ניסו לשחזר כעת. למעשה, כאשר המחקר הנוכחי לא-כלל חולים שטופלו ב-rtPA , השיפור לאחר 30 ימים היה זהה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים שטופלו ב-rtPA אין לטפל באריתרופויאטין בשלב החריף לאחר אירוע שבץ.

Stroke 2009;40:e647-e656

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה