Pediatrics

בדיקת סקר חדשה עשויה לסייע בזיהוי הסיכון לאסתמה בפעוטות (JAMA Netw Open)

כלי סקירה מבוסס-תסמינים עשוי לזהות ילדים בגילאי שנתיים בסיכון מוגבר לאסתמה, צפצופים ממושכים ונטל טיפול רפואי עד גיל 5 שנים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

מדד CHART (קיצור של CHILDhood Asthma Risk Tool) משמש לסיווג דרגת הסיכון לאסתמה לגבוהה, בינונית, או נמוכה, על-סמך תסמינים המדווחים לפני גיל שלוש שנים וכן ממליץ על גישת המעקב.

החוקרים פיתחו את מדד CHART על-סמך נתונים משאלוני הורים וביקורי מרפאה לאחר 3 שנים ו-5 שנים במחקר CHILD. הילדים סווגו בדרגת סיכון גבוהה כאשר חוו לפחות שני אירועי צפצופים בשנה ובגילאי 3 ו-5 שנים, במקביל לביקורים בחדרי מיון, אשפוזים, טיפול תרופתי לאסתמה, או שיעול יבש תדיר. ילדים עם אירועי שיעול בלבד או עם אירועי שיעול עם אירוע צפצופים יחיד במהלך 12 החודשים האחרונים סווגו בדרגת סיכון נמוכה.

מדגם המחקר כלל 2,511 משתתפים במחקר CHILD בין ינואר 2008 ועד סוף שנת 2012, כמו גם 2,185 משתתפים ממחקר Raine Study בין תחילת שנת 1989 ועד סוף שנת 2012 ו-349 משתתפים ממחקר Canadian Asthma Primary Prevention Study בין תחילת שנת 1989 ועד סוף שנת 1995.

במדגם CHILD בחנו החוקרים את מדד CHART אל מול אבחנה של רופא מומחה ומדד Modified Asthma Predictive Index (או mAPI). התוקף החיצוני נבחן במדגם מהאוכלוסייה הכללית (Raine Study) ומדגם חולים בסיכון גבוה (CAPPS).

מבין 2,511 ילדים (גיל ממוצע של 3.08 שנים בעת הביקור במרפאה בגיל 3 שנים) עם נתונים מספקים להערכת מדד CHART, ב-2,354 ילדים תועדו נתונים זמינים בגיל 5 שנים.

מהנתונים עולה כי מדד CHART בגיל 3 שנים הוביל לתוצאות טובות יותר מהערכות רופאים או מדד mAPI בכל הנוגע לחיזוי צפצופים ממושכים (שטח מתחת לעקומת ה-ROC של 0.94, רווח בר-סמך 95% של 0.90-0.97), אבחנה של אסתמה (שטח מתחת לעקומת ה-ROC של 0.73, רווח בר-סמך 95% של 0.69-0.77) וניצול שירותים רפואיים (שטח מתחת לעקומת ה-ROC של 0.70, רווח בר-סמך 95% של 0.61-0.78).

התוקף של מדד CHART נבחן בשני מדגמים חיצוניים והדגים יכולת מנבאת דומה לצפצופים ממושכים במדגם מחקר Raine Study בילדים בגילאי 5 שנים מאוסטרליה (שטח מתחת לעקומת ה-ROC של 0.82, רווח בר-סמך 95% של 0.79-0.86) ובמדגם מחקר CAPPS של ילדים בגיל 7 שנים בסיכון גבוה (שטח מתחת לעומת ה-ROC של 0.87, רווח בר-סמך 95% של 0.80-0.94).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מדד CHART עשוי לסייע בזיהוי ילדים בסיכון גבוה לאסתמה כבר בגיל שלוש שנים. ניתן לשלב בקלות כלי זה לבדיקת סקר שגרתית ברפואה ראשונית במטרה לזהות ילדים הנדרשים לניטור, איזון תסמינים וטיפול מונע.

 

JAMA Netw Open, 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • שימוש בטאבלטים בפעוטות מלווה בשכיחות גבוהה יותר של תסמיני כעס ותסכול (JAMA Pediatrics)

    שימוש בטאבלטים בפעוטות מלווה בשכיחות גבוהה יותר של תסמיני כעס ותסכול (JAMA Pediatrics)

    חשיפה יומית נרחבת יותר לזמן מסך בקרב פעוטות מלווה בביטויים אינטנסיביים יותר של כעס בשלב מאוחר יותר בחייהם, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Pediatrics. המחקר הפרוספקטיבי כלל מדגם של 315 פעוטות (54% בנים) שהיו בני 3.5 שנים בשנת 2020. ההורים של הפעוטות דיווחו על משך הזמן שהילדים השתמשו בטאבלטים בימות השבוע ובסופי […]

  • מעקב עד גיל ההתבגרות לאחר חשיפה מוקדמת לבוטנים למניעת אלרגיה (New England Journal of Medicine Evidence)

    מעקב עד גיל ההתבגרות לאחר חשיפה מוקדמת לבוטנים למניעת אלרגיה (New England Journal of Medicine Evidence)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 4, תחום פדיאטרי: צריכת בוטנים, החל מינקות ועד גיל 5 שנים, הובילה לסבילות מתמשכת לבוטנים עד גיל ההתבגרות בלא קשר לצריכת בוטנים לאחר מכן. דבר המוכיח שאפשר להגיע למניעה ולסבילות ארוכת טווח באלרגיה למזון. כך עולה מניסוי אקראי חדש שפורסם ב-New England Journal of Medicine Evidence.

  • יעילות משחקים דיגיטליים כהתערבויות לטיפול במצבים רגשיים בילדים: מטה אנליזה וסקירה סיסטמית (JAMA PEDIATRICS)

    יעילות משחקים דיגיטליים כהתערבויות לטיפול במצבים רגשיים בילדים: מטה אנליזה וסקירה סיסטמית (JAMA PEDIATRICS)

    במחקר שפורסם לאחרונה ב JAMA PEDIATRICS נעשתה סקירת ספרות סיסטמטית ומטה-אנליזה שמטרתה היתה לבדוק את יעילות התערבויות בצורת משחקים דיגיטליים לטיפול במצבים רגשיים (gamified digital mental health interventions (DMHIs) ) בקרב ילדים ובני נוער. ד"ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, משתף את המאמר ומוסיף מהערותיו.

  • האם השמנה מעלה את הסיכון להידראדניטיס סופורטיבה בילדים? (Pediatric Dermatol)

    האם השמנה מעלה את הסיכון להידראדניטיס סופורטיבה בילדים? (Pediatric Dermatol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Pediatric Dermatology עולה כי בילדים עם הידראדניטיס סופורטיבה שכיחות גבוהה יותר של השמנת-יתר, בהשוואה לאלו ללא המחלה העורית. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין הידראדניטיס סופורטיבה ובין השמנה בילדים, קשר אשר הוכח במבוגרים. לצורך כך, החקורים השלימו סקירה של 12 מחקרים, כולל סדרת מקרים אחת, חמישה מחקרי חתך, […]

  • ההשפעה של תזמון מתן סטרואדים לאם בפגות קיצונית (BMC Pregnancy and Childbirth)

    ההשפעה של תזמון מתן סטרואדים לאם בפגות קיצונית (BMC Pregnancy and Childbirth)

    מחקר חדש שפורסם ב-BMC Pregnancy and Childbirth הדגים כי מרווח של 1-7 ימים ממתן סטרואידים ועד הלידה השיג את השכיחות הנמוכה ביותר של סיבוכים בפגים שנולדו בגיל הריון קטן מ-32 שבועות, ונראה כי חלק מההשפעות החיוביות נמשכות אפילו מעבר ל-8 ימים ממתן הטיפול. לעומת זאת, נראה כי מתן קורטיקוסטרואידים עשוי להיות קשור לשכיחות מוגברת של BPD. ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה, משתף את המאמר ומוסיף מהערותיו.

  • התבגרות מוקדמת מלווה בסיכון מוגבר להידרדאדניטיס סופורטיבה בילדים (JAMA Dermatol)

    התבגרות מוקדמת מלווה בסיכון מוגבר להידרדאדניטיס סופורטיבה בילדים (JAMA Dermatol)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסם בכתב העת JAMA Dermatology עולה כי שכיחות התבגרות מוקדמת הייתה גבוהה יותר בילדים עם אבחנה של הידרדאדניטיס סופורטיבה, בהשוואה לאלו ללא המחלה העורית. מניתוח הנתונים עלה כי התבגרות מינית מוקדמת מלווה בסיכון גבוה יותר מכפליים להתפתחות הידרדאדניטיס סופורטיבה.  החוקרים השלימו מחקר מקרה-ביקורת שהתבסס על נתונים ממאגר Explorys, שכלל למעלה מ-40 רשתות […]

  • קרם Roflumilast משפר תסמיני אטופיק דרמטיטיס (JAMA Dermatol)

    קרם Roflumilast משפר תסמיני אטופיק דרמטיטיס (JAMA Dermatol)

    מתוצאות שני מחקרים בשלב 3 עולה כי קרם Roflumilast בריכוז 0.15% נסבל היטב והוביל לשיפור משמעותי בתסמינים במבוגרים ובילדים עם אטופיק דרמטיטיס בדרגה קלה-עד-בינונית. שני מחקרים אקראיים, כפלי-סמיות, בשלב 3, מחקר INTEGUMENT שכלל 654 חולים ומחקר INTEGUMENT-2 שכלל 683 חולים, כללו מטופלים בגילאי 6 שנים ומעלה עם אטופיק דרמטיטיס בדרגה קלה-עד-בינונית. המשתתפים חולקו באקראי ביחס […]

  • הערכת שיעורי אספרגילוזיס פולשני בילדים עם לויקמיה (J Pediatr Infect Dis Soc)

    הערכת שיעורי אספרגילוזיס פולשני בילדים עם לויקמיה (J Pediatr Infect Dis Soc)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the Pediatric Infectious Diseases Society מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי שיעורי אספרגילוזיס פולשני נעים סביב 3-5% בילדים עם לויקמיה חדה, עם שונות רבה בשיעורי הזיהום הפטרייתי בין מחקרים. החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה שכללה 24 מחקרים שנערכו בין תחילת שנת 2000 ועד סוף חודש יולי […]

  • טיפולים כנגד ממאירות בילדות מלווה בסיכון מוגבר לקרצינומה קרטינוציטית (J Am Acad Dermatol)

    טיפולים כנגד ממאירות בילדות מלווה בסיכון מוגבר לקרצינומה קרטינוציטית (J Am Acad Dermatol)

    טיפול קרינתי והשתלת מח עצם מלווים בסיכון מוגבר להתפתחות קרצינומה קרטינוציטית בקרב מטופלים ששרדו מחלה ממארת בילדות, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב Journal of the American Academy of Dermatology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי היסטוריה של ממאירות בילדות הינה גורם סיכון משמעותי להתפתחות קרצינומה קרטינוציטית וחולים אלו בסיכון להתפתחות נגעים ממאירים מרובים. במטרה להבין […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה