Pediatrics

בודקים שהוכשרו יכולים לזהות ילדים בגיל הגן הסובלים מהפרעות בראיה

מחקר שנערך בקרב יותר מ-1,400 ילדים מעיד כי אחיות ואנשים שעברו הכשרה מיוחדת יכולים לבצע ביעילות בדיקות ראיה לזיהוי ילדים בגיל הגן הסובלים מהפרעות בראיה. הבודקים הצליחו לזהות עד 68% מהילדים הסובלים לפחות מהפרעה אחת מתוך הפרעות הראיה השכיחות ביותר בילדים: amblyopia (עין עצלה), strabismus (פזילה), טעויות רפרקטיביות (ליקוי ראיה שניתן לתיקון באמצעות משקפיים או עדשות מגע) או ליקוי ראיה שאיננו קשור להפרעה ברורה כלשהי.

הממצאים מעידים כי ניתן לקבל תוצאות דומות תוך שימוש בבדיקות ייחודיות לביצוע סריקה בילדים בגיל הגן. מטרת מחקר ה-Vision In Preschoolers (ה-VIP) היתה לבדוק האם בדיקות סריקה עשויות לזהות במדיוק ילדים בגיל הגן שיפיקו תועלת מביצוע בדיקות ראיה מקיפות.

בשלב מוקדם של המחקר נמצא כי 4 בדיקות ראיה המשמשות באופן שכיח בסריקות יעילות יותר מ-7 בדיקות מסחריות אחרות בזיהוי בעיות ראיה בקרב ילדים בגיל הגן. בשלב הראשון במחקר השוו אופטימטריסטים ורופאי עיניים בין 11 בדיקות סריקה מסחריות באבחון הפרעות עיניים בילדים. הם בחנו 2,588 ילדים ברכב מסחרי שחולק ל-4 חדרי בדיקה. הם גם ביצעו בכל ילד בדיקת עיניים מקיפה תוך שימוש בפרוצדורות אבחון מוכרות.

איכותן של 11 הבדיקות נבדלה מאוד כשבוצעו באופן זה. הבדיקות הטובות ביותר זיהו שני שלישים מהילדים שסבלו מהפרעת ראיה אחת לפחות וכ-90% מהילדים שסבלו מאחד מהמצבים החשובים ביותר. הבדיקות ששימשו לזיהוי טעויות רפרקטיביות (קוצר ראיה, רוחק ראיה, או אסטיגמטיזם) ובדיקה אחת ששימשה לבחינת חדות הראיה נמצאו מדויקות יותר מיתר הבדיקות בגילוי ילדים הסובלים מבעיות ראיה.

אחד החוקרים, ד”ר Sieving, מסביר כי התוצאות מעודדות שכן זוהו הכלים המתאימים ביותר לביצוע בדיקות סריקה בילדים בגיל הגן ומשום שהוכח שאנשים ואחיות שהוכשרו יכולים לבצע את הבדיקות ביעילות. הוא מוסיף כי ככל שגילוי הבעיה מוקדם יותר עולה הסבירות להצלחת הטיפול ומכאן חשיבות השמירה על בריאות הראיה בילדים.

בשלב השני של המחקר, נבחרו אנשים ואחיות שהוסמכו לבצע את בדיקות הסריקה בקרב 1,452 ילדים. סריקה בוצעה בקרב כל הילדים שנכשלו בבדיקת סריקה בסיסית ומדגם אקראי של ילדים שעברו את הבדיקה הבסיסית.

בדיקות הסריקה שבוצעו כללו 3 מהבדיקות שנמצאו טובות ביותר בשלב הראשון של המחקר ואת בדיקת חדות הראיה. בנוסף ביצעו הבודקים בדיקה של תפיסת תלת-מימד בילדים. כל הילדים עברו גם בדיקת עיניים סטנדרטית מקיפה על-ידי רופא או אופטימטריסט ברכב הבדיקות.

בבדיקה באמצעות refractors אוטומטיים העלו הבודקים תוצאות בעלות שיעור דיוק דומה לזה של הבדיקות שבוצעו בשלב הראשון של המחקר. האחיות זיהו נכונה כ-68% מהילדים הסובלים מהפרעת ראיה, לעומת 62% שזוהו על-ידי יתר הבודקים. יחדיו זוהו יותר מ-80 %מהילדים הסובלים מהבעיות הנחשבות לחמורות ביותר. באמצעות טבלאות סמלים שהוצבו במרחק 10פיט, לא הצליחו הבודקים לזהות אותה כמות של ילדים הסובלים מהפרעת ראיה שזוהו בשלב הראשון. אולם, תוצאות כאשר הבודקים שאינם אחיות ביצעו בדיקה פשוטה יותר במרחק 5 פיט, הם זיהו נכונה 61% מהילדים הסובלים מהפרעותב ראיה. בבדיקת תפיסת העומק זיהו האחיות שיעור דומה מהילדים הסובלים מבעיה בראיה בהשוואה ליתר הבודקים (45% לעומת 40%).

החוקרים משערים כי 2%-5% ילדים בגילאי 3-5 שנים סובלים מעין עצלה, 3%-4% מהם סובלים מפזילה וב-10%-15% מצויה טעות רפרקטורית משמעותית. אחת החוקרות, ד”ר Schmidt, מסבירה כי ההערכה הינה שכ-15% מהילדים בגילאי 3-5 שנים סובלים מבעיה שללא טיפול עלולה לפגוע בראייתם. היא מוסיפה כי הורים רבים אינם מודעים לכך שהילד סובל מבעיה מכיון שהיא אינה כרוכה בכאבים והילד אינו מסוגל לדעת מה אמורה להיות ראיה תקינה.

ד”ר Schmidt מסבירה כי לזיהוי מדויק ויעיל של הילדים הסובלים מהפרעת ראיה בגיל זה חשיבות עצומה על תוצאות הראיה שלהם. היא מסכמת כי במידה ותוצאות בדיקות הסריקה מעידות כי יש לבצע בדיקת מעקב של הילד, על ההורים להתייעץ בנוגע להמשך טיפול וכי על ההורים להיות מודעים לכך שבדיקות הסריקה אינן תחליף לבדיקה מקיפה של איש מקצוע, אולם הן חשובות בזיהוי ילדים שיתכן שדרושה בהם בדיקה מקצועית.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • שימוש בטאבלטים בפעוטות מלווה בשכיחות גבוהה יותר של תסמיני כעס ותסכול (JAMA Pediatrics)

    שימוש בטאבלטים בפעוטות מלווה בשכיחות גבוהה יותר של תסמיני כעס ותסכול (JAMA Pediatrics)

    חשיפה יומית נרחבת יותר לזמן מסך בקרב פעוטות מלווה בביטויים אינטנסיביים יותר של כעס בשלב מאוחר יותר בחייהם, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Pediatrics. המחקר הפרוספקטיבי כלל מדגם של 315 פעוטות (54% בנים) שהיו בני 3.5 שנים בשנת 2020. ההורים של הפעוטות דיווחו על משך הזמן שהילדים השתמשו בטאבלטים בימות השבוע ובסופי […]

  • יעילות משחקים דיגיטליים כהתערבויות לטיפול במצבים רגשיים בילדים: מטה אנליזה וסקירה סיסטמית (JAMA PEDIATRICS)

    יעילות משחקים דיגיטליים כהתערבויות לטיפול במצבים רגשיים בילדים: מטה אנליזה וסקירה סיסטמית (JAMA PEDIATRICS)

    במחקר שפורסם לאחרונה ב JAMA PEDIATRICS נעשתה סקירת ספרות סיסטמטית ומטה-אנליזה שמטרתה היתה לבדוק את יעילות התערבויות בצורת משחקים דיגיטליים לטיפול במצבים רגשיים (gamified digital mental health interventions (DMHIs) ) בקרב ילדים ובני נוער. ד"ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, משתף את המאמר ומוסיף מהערותיו.

  • האם השמנה מעלה את הסיכון להידראדניטיס סופורטיבה בילדים? (Pediatric Dermatol)

    האם השמנה מעלה את הסיכון להידראדניטיס סופורטיבה בילדים? (Pediatric Dermatol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Pediatric Dermatology עולה כי בילדים עם הידראדניטיס סופורטיבה שכיחות גבוהה יותר של השמנת-יתר, בהשוואה לאלו ללא המחלה העורית. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין הידראדניטיס סופורטיבה ובין השמנה בילדים, קשר אשר הוכח במבוגרים. לצורך כך, החקורים השלימו סקירה של 12 מחקרים, כולל סדרת מקרים אחת, חמישה מחקרי חתך, […]

  • ההשפעה של תזמון מתן סטרואדים לאם בפגות קיצונית (BMC Pregnancy and Childbirth)

    ההשפעה של תזמון מתן סטרואדים לאם בפגות קיצונית (BMC Pregnancy and Childbirth)

    מחקר חדש שפורסם ב-BMC Pregnancy and Childbirth הדגים כי מרווח של 1-7 ימים ממתן סטרואידים ועד הלידה השיג את השכיחות הנמוכה ביותר של סיבוכים בפגים שנולדו בגיל הריון קטן מ-32 שבועות, ונראה כי חלק מההשפעות החיוביות נמשכות אפילו מעבר ל-8 ימים ממתן הטיפול. לעומת זאת, נראה כי מתן קורטיקוסטרואידים עשוי להיות קשור לשכיחות מוגברת של BPD. ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה, משתף את המאמר ומוסיף מהערותיו.

  • לאנשים עם עין יבשה יש איכות שינה פחות טובה (BMC Ophthalmology)

    לאנשים עם עין יבשה יש איכות שינה פחות טובה (BMC Ophthalmology)

    מטא-אנליזה שפורסמה ב-BMC Ophthalmology מציעה כי לאנשים עם עין יבשה יש איכות שינה פחות טובה מאשר האוכלוסייה הכללית, עם איכות שינה סובייקטיבית ירודה יותר, זמן הירדמות ארוך יותר, וסיכון גבוה יותר לאורך שינה לא בריא, כלומר, מספר מועט מדי של שעות שינה או יותר מדי שעות שינה.

  • התבגרות מוקדמת מלווה בסיכון מוגבר להידרדאדניטיס סופורטיבה בילדים (JAMA Dermatol)

    התבגרות מוקדמת מלווה בסיכון מוגבר להידרדאדניטיס סופורטיבה בילדים (JAMA Dermatol)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסם בכתב העת JAMA Dermatology עולה כי שכיחות התבגרות מוקדמת הייתה גבוהה יותר בילדים עם אבחנה של הידרדאדניטיס סופורטיבה, בהשוואה לאלו ללא המחלה העורית. מניתוח הנתונים עלה כי התבגרות מינית מוקדמת מלווה בסיכון גבוה יותר מכפליים להתפתחות הידרדאדניטיס סופורטיבה.  החוקרים השלימו מחקר מקרה-ביקורת שהתבסס על נתונים ממאגר Explorys, שכלל למעלה מ-40 רשתות […]

  • הערכת שיעורי אספרגילוזיס פולשני בילדים עם לויקמיה (J Pediatr Infect Dis Soc)

    הערכת שיעורי אספרגילוזיס פולשני בילדים עם לויקמיה (J Pediatr Infect Dis Soc)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the Pediatric Infectious Diseases Society מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי שיעורי אספרגילוזיס פולשני נעים סביב 3-5% בילדים עם לויקמיה חדה, עם שונות רבה בשיעורי הזיהום הפטרייתי בין מחקרים. החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה שכללה 24 מחקרים שנערכו בין תחילת שנת 2000 ועד סוף חודש יולי […]

  • טיפולים כנגד ממאירות בילדות מלווה בסיכון מוגבר לקרצינומה קרטינוציטית (J Am Acad Dermatol)

    טיפולים כנגד ממאירות בילדות מלווה בסיכון מוגבר לקרצינומה קרטינוציטית (J Am Acad Dermatol)

    טיפול קרינתי והשתלת מח עצם מלווים בסיכון מוגבר להתפתחות קרצינומה קרטינוציטית בקרב מטופלים ששרדו מחלה ממארת בילדות, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב Journal of the American Academy of Dermatology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי היסטוריה של ממאירות בילדות הינה גורם סיכון משמעותי להתפתחות קרצינומה קרטינוציטית וחולים אלו בסיכון להתפתחות נגעים ממאירים מרובים. במטרה להבין […]

  • יעילות קצרת מועד של טיפול משולב באצטמינופן ואיבופרופן מול טיפול מבודד לחום בילדים: מטה-אנליזה (PEDIATRICS)

    יעילות קצרת מועד של טיפול משולב באצטמינופן ואיבופרופן מול טיפול מבודד לחום בילדים: מטה-אנליזה (PEDIATRICS)

    מטה-אנליזה שפורסמה לאחרונה בעיתון ה-PEDIATRICS באה להעריך את היעילות והבטיחות קצרת המועד של הטיפול המשולב (יחד או לסרוגין) באצטמינופן ואיבופרופן להורדת חום בילדים. ד"ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, משתף את המאמר ומוסיף מהערותיו.

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה